این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات اقتصادی، جلد ۵۱، شماره ۲، صفحات ۲۷۵-۳۰۶

عنوان فارسی تحلیل اثر نهادِ برنامه ریز در عدم بروز ناسازگاری زمانی در بودجه ی عمرانی (مطالعه موردی: شهرداری اصفهان)
چکیده فارسی مقاله از منظر بودجه‌ی بخش عمومی، ناسازگاری زمانی، از طریق انحراف معنادار مقادیر کارایی بودجهی مصوب از کارایی بودجه‌ی عملکردی(تفریغ بودجه) قابل آزمون است. یکی از راهکارهای عدم بروز ناسازگاری زمانی، رهیافت وکالت است. بر اساس رهیافت وکالت، یک نهاد یا بخش مستقل، جدای از واحد اجرا کننده سیاست مالی یا پولی تشکیل می شود تا تصمیم سازی و برنامه ریزی جهت اجرای سیاست مالی یا پولی توسط آن نهاد انجام شود. مصداق عینی این پدیده در کلان شهرهای کشور ایجاد معاونت‌های برنامه ریزی به عنوان یک معاونت جدید در ساختار تشکیلاتی ِ شهرداری های کلان شهرهای کشور از جمله شهرداری اصفهان است. در این تحقیق، در ابتدا،کارایی بودجه‌ی مصوب و تفریغ بودجه از سال 1388 تا 1391 برای مناطق چهارده‌گانه‌ و شهرداری مرکزی کلان شهر اصفهان با توجه به روش برنامه‌ریزی خطی پارامتریک تیمر و نرم افزار WinQSB برآورد و برای آزمون فرض معناداری انحراف کارایی بودجه‌ی مصوب از کارایی تفریغ بودجه، از نرم افزار18SPSS و آزمون t زوجی و ضریب همبستگی پیرسون در سطح اطمینان 95 درصد و جهت بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف استفاده شده است. نتایج نشان می دهد در آغاز شکل گیری معاونت برنامه‌ریزی در شهرداری اصفهان(طی سال های 88 و 89)، پدیده‌ی ناسازگاری زمانی مشهود بوده است ولی با گذشت زمان (سال های90 و 91) الگوی وکالت توانسته است از بروز این پدیده جلوگیری نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of a planner institution to avoid time inconsistency of civil budgeting (Case Study: Isfahan Municipality)
چکیده انگلیسی مقاله From the perspective of the public budgeting sector ,time inconsistency, is testable by significant deviation of performance(Tafrigh) budget efficiency from the approved. One way to avoid the problem of time inconsistency is to follow, the delegation approach. According to this approach, for any executive monetary or fiscal decision making and planning, an independent monetary or fiscal planning institution or sector is established, a part from the executive one. Objective evidences such as these institutions in metropolitan cities of our country, are formation of the planning deputy as a new municipal organization of the metropolitan cities such as Isfahan municipality. In this survey, we first, estimate approved and performance budget efficiency of fourteen municipalities with central municipality of the aria of Isfahan metropolitan city from 2009 to 2012 by Parametric method of Timmer and WinQSB software. Two tailed T-test ,at 95% confidence interval and Pearson's correlation coefficient are used for significant deviations of the approved budget efficiency from the performance by SPSS 18. Kolmogorov- Smirnov test is also used for data normality test. The results, indicate that, Isfahan deputy of planning was not able to avoid the phenomenon of time inconsistency during 2009 and 2010. But, after two years, during 2011 and 2012, delegation approach was able to avoid it
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایمان باستانی فر |
استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jte.ut.ac.ir/article_58450_81b916f8ae31987a49fb3e41bb00f026.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-272751.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات