این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۶۴-۷۷

عنوان فارسی پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی از طریق مسیر ترس از کووید-۱۹، سیستم بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اپیدمی کووید-19 سطح بالایی از ترس و اضطراب را با خود به همراه آورد. همچنین نتایج پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که هریک از متغیرهای ترس از کووید-19، نظام بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان در پیش‌بینی بهزیستی روان­شناختی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطه ترس از کووید-19 با بهزیستی روان­شناختی و همچنین نقش میانجی‌گری نظام بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان در این رابطه بود. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل بزرگسالان ایرانی بود که از این میان 450 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های فرم کوتاه بهزیستی روان­شناختی ریف ترس از کووید-19 (FCV-19S)، مقیاس نظام‌های فعال‌سازی و بازداری رفتاری (BAS/BIS Scale) و فرم کوتاه پرسش‌نامه نظم­جویی شناختی- هیجانی (CERQ-P-short) جمع‌آوری شدند. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بین ترس از کووید-19، سیستم بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان با بهزیستی روان­شناختی همبستگی معناداری (P< 0.01) وجود دارد. علاوه براین، نتایج بوت استراپ نیز بیانگر این است که نقش میانجی‌گری سیستم بازداری رفتاری (0.001) و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان (0.006) معنادار بود. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، بهزیستی روان­شناختی از طریق مسیر ترس از کووید-19، نظام بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان پیش‌بینی می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترس از کووید-19، نظام بازداری رفتاری، بهزیستی روان‌شناختی، راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان،

عنوان انگلیسی Predicting Psychological Well-Being Through the Path of Fear of Covid-19, Behavioral Inhibition System, And Negative Emotion Regulation Strategies
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The Covid-19 epidemic brought a high level of fear and anxiety. The results of previous studies have shown that the variables of fear of Covid-19, behavioral inhibition system, and negative emotion regulation strategies have a crucial role in predicting psychological well-being. Therefore, the present study aimed to investigate the relationship between fear of Covid-19 and psychological well-being and the mediating role of the behavioral inhibition system and negative emotion regulation strategies in this context. Materials and Methods: The design of the present study was descriptive-correlational and of the path analysis type. The statistical population of this study included Iranian adults, of whom 450 individuals were selected using the available sampling method. Data were collected using the Rif short form of the Psychological Well-Being Questionnaire, the Fear of Covid-19 Scale, the Behavioral Activation and Inhibition Scale, and the Persian short form of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Pearson correlation method, multiple regression and path analysis were used for data analysis. Results: The results of the present study show that there is a significant relationship (P< 0.01) between the fear of covid-19, behavioral inhibition system, and negative emotion regulation strategies with psychological well-being. In addition, the bootstrap results show that the mediating role of the behavioral inhibition system (0.001) and negative emotion regulation strategies (0.006) is significant. Conclusion: Psychological well-being is predicted through the path of fear of covid-19, behavioral inhibition system, and negative emotion regulation strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ترس از کووید-19, نظام بازداری رفتاری, بهزیستی روان‌شناختی, راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان

نویسندگان مقاله کیمیا صباغ |
کارشناس روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

محمدرضا مظلوم زاده |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

عالیه زمانی طاوسی |
کارشناس روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران .

علی مشهدی |
استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jsums.medsab.ac.ir/article_1540_ef1e7790b47f58d27a428ef26c55e366.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات