این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات اقتصادی، جلد ۴۸، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۷۸

عنوان فارسی دوره‌ی حیات بنگاه‌های جدیدالورود و عوامل مؤثر بر آن در ایران: شواهدی از صنعت مواد غذایی و آشامیدنی طی برنامه‌های دوم، سوم و چهارم توسعه
چکیده فارسی مقاله در ادبیات اقتصادی ورود و خروج بنگاه دو مفهوم اساسی قلمداد شده و فاصله‌ی زمانی بین این دو رویداد - به عنوان دوره‌ی حیات- موضوعی است که با همه‌ی اهمیت، کم‌تر در اقتصاد ایران مورد توجه قرار گرفته است. براین اساس، این مقاله می‌کوشد تا دوره‌ی حیات بنگاه‌های جدیدالورود صنعت مواد غذایی و آشامیدنی -به عنوان یکی از محوری‌ترین صنایع تولیدی ایران- را مورد بررسی قرار داده و برای این منظور بنگاه‌های جدیدالورود آن را در هریک از سال‌های دوره‌ی زمانی 1375 تا 1384 به عنوان جامعه آماری انتخاب کرده است. عوامل مؤثر بر دوره‌ی حیات نیز به چهار دسته‌ی ویژگی‌های بنگاه، صنعت، مخارج و نیروی انسانی، تقسیم و برای تخمین آن‌ها بر دوره‌ی حیات از مدل اقتصادسنجی مخاطره‌ی نسبی کاکس استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که دوره‌ی حیات تحت تأثیر هشت متغیر اندازه‌ی بنگاه در زمان ورود، سودآوری، شدت سرمایه‌بری، نرخ تمرکز صنعت، اندازه‌ی بهینه‌ی صنعت، مخارج تبلیغات، سرمایه‌گذاری و جنسیت نیروی کار است. از نظر سیاست‌گذاری و با یافته‌های این پژوهش، توجه به اندازه‌ی بنگاه - به عنوان مهم‌ترین متغیری که دوره‌ی حیات بنگاه را به صورت مثبت تحت تأثیر قرار می‌دهد - امری ضروری در تمامی برنامه‌های ایجاد بنگاه‌های جدید است.  طبقه‌بندیJEL:L26, L25, L1
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Life Duration of New Firms and Its Determinants Evidence from Food and Beverages Manufacturing Firms during the Second, Third and Fourth Development Plan in Iran
چکیده انگلیسی مقاله In the economic literature, firm entry and exit are considered as two basic concepts and the time interval between them, known as life duration, is almost a neglected subject in Iranian economy. Accordingly, this study tries to investigate the life duration of new firms in food and beverage industry as one of the most manufacturing industries in Iran during 1996-2005. Factors affecting the life duration have been divided into four categories namely, firms, as well as industry, personal and expenditure characteristics. Furthermore, the Cox proportional hazard model is used as the econometric model. The results show that the life duration of new firms in this industry are affected by eight variables: firm size at the time of entry, profitability, capital intensity, industry concentration rate, optimal size of industry, advertising expenditure, investment and labor force gender composition. In terms of policy implication, firm size as the most affective factor on life duration shoul be considered in all of new firm formation programe.JEL Classification: L26, L25, L1
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی فیض پور | mohammad ali
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

حسین حاجی خدازاده |
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://jte.ut.ac.ir/article_35172_84cbfc01db95e4add92eb06a5b0685d5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-272878.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات