این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۶۱، شماره ۵، صفحات ۳۳۷-۳۴۲

عنوان فارسی مقایسه آسیب های غیر نافذ در تصادف وسایل نقلیه موتوری بین دو گروه بیماران سرنشین و پیاده، بیمارستان سینا، ۷۶-۱۳۷۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تروما شایعترین علت مرگ در افراد جوان (زیر 45 سال) و سومین علت شایع مرگ در تمام گروه های سنی می باشد. نیمی از موارد تروما در کشورهای صنعتی مربوط به تصادفات وسایل نقلیه موتوری است. مواد و روش ها: در تحقیق حاضر الوی آسیب، شدت آسیب (براساس ISS) و GCS بیماران بدو ورود، زمان بروز حادثه، سرنوشت بیماران، علت، زمان و میزان مرگ بین دو گروه بیماران سرنشین و پیاده و همچنین ارتباط بین سن، ISS و GCS بدو ورود با میزان مرگ مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه بصورت همگروهی (کوهورت) در سه مرکز (بیمارستان های سینا، شهدای تجریش، فیاض بخش) در سال های 76-1375 انجام شده است. یافته ها: از مجموع 57367 بیمار مراجعه کننده به اورژانس 6207 نفر مصدوم حوادث رانندگی وارد مطالعه حاضر شده اند. میانگین سنی مصدومین 29 سال و نسبت زنان به مردان 1.8 به 5 بود. 71% بیماران پیاده و مابقی سرنشین بودند. زمان شایع حادثه در شب بوده است. GCS بیماران در گروه سرنشین و پیاده اختلافی نداشت. شایعترین اعضای آسیب دیده در دو گروه عبارتند از جلد، سر و گردن، اندام، لگن استخوانی. آسیب قفسه صدری و ستون مهره ها در گروه سرنشین و آسیب اندام ها و لگن استخوانی در افراد پیاده شایعتر است میزان بستری در گروه پیاده بیشتر است. میزان مرگ در دو گروه یکسان بوده با GCS و شدت آسیب مرتبط می باشد. میزان مرگ گروه سالمندان 4 برابر کودکان است. در دو گروه شایعترین مکان وقوع حادثه در خیابان های شهری می باشد. در هر دو گروه شایعترین زمان فوت قبل از رسیدن به بیمارستان است. شایعترین علت مرگ در هر دو گروه آسیب مغزی می باشد (آسیب مغزی در بیماران سرنشین شایعتر از بیماران پیاده است). نتیجه گیری و توصیه ها: الگوی آسیب در این مطالعه با مطالعات قبل متفاوت است. تفاوت محسوسی (بجز شیوع بیشتر آسیب ستون مهره و قفسه صدری در گروه سرنشین) بین دو گروه مشاهده نمی شود. علیرغم اینکه در مطالعات گذشته میزان مرگ و میر و شدت آسیب در گروه پیاده بیش از گروه سرنشین بوده است، در این مطالعه اختلاف معنی داری در میزان مرگ و میر و شدت آسیب در دو گروه مشاهده نگردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Comparison Of Characteristics Among Injured Pedestrians And Car Occupants (Tehran, 1996-97)
چکیده انگلیسی مقاله This article is to verify mortality rate, cause of death, severity of injury (ISS),GCS, patient fate in hospital, pattern of specific organ injuries and some other characteristics among injured pedestrians and car occupants referred to three trauma centers in Tehran (Sina hospital, Shohada Tajrich hospital, Fayazbakhsh hospital) from May 1996 until May 1997.Materials and Methods: 57367 patients were admitted to emergency department of these centers among which, 6027 victims of motor-vehicle accidents were included in this study.Results: 71% of cases were pedestrians and rest was car occupants. M/F ratio was 1.8/5. Mean age was 29y. Motor vehicle accidents occurred most commonly during nights. The patients' GCS at arrival in emergency department had similar distribution in both groups. The most commonly injured organs in both groups were: integument, head and neck, extremities and bony pelvis. Thoracic and spinal injuries were more common among car occupants. Extremities and boney pelvis injuries were more common among pedestrians. The mortality rate was the same between both groups. Mortality rate was affected by GCS at arrival and severity of injury. Mortality rate among the old was 4 times the rate among the children. The accidents most commonly occurred on metropolitan roads and streets. The most common cause of death between both groups was head injury. Surprisingly head injury was a more common cause of death among the car occupants.Conclusion: Pattern of specific organ injuries was different form the pattern in previous studies as the pattern was virtually the same between both groups except for spinal and thoracic injuries were more common among the car occupants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدحسن محقق | mohaghegh m h


محمودرضا سرزعیم | sarzaeim m r


هادی سعید مدقق | modaghegh h s


محمدرضا ظفرقندی | zafarghandi m r



نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1160&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات