این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۳۳-۵۸

عنوان فارسی ارتباط مدیریت مالیات و مدیریت سود در گروه‌های تجاری
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطۀ بین مدیریت مالیات و مدیریت سود در گروه‌های تجاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از الگوی رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. نتیجۀ بررسی 126 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1387 الی 1393، حاکی از آن است که بین مدیریت سود و مدیریت مالیات، رابطۀ منفی معنادار وجود دارد. یافته‌های تحقیق نشان داد که شرکت‌های عضو گروه‌های تجاری در مقایسه با شرکت‌های مستقل سودشان را بیشتر مدیریت می‌کنند. همچنین، گروه‌های تجاری متنوع در مقایسه با شرکت‌های مستقل مدیریت سود بیشتری دارند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد با افزایش مالکیت اصلی در فرعی مدیریت سود بالاتری اتفاق خواهد افتاد. در بخش انگیزه، نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مدیریت سود راهبردی گروه‌های تجاری (متنوع و غیر متنوع) در پاسخ به انگیزه‌های مالیاتی است. بویژه، به نظر می‌رسد که اقلام تعهدی اختیاری شرکت‌های عضو گروه‌های تجاری به طور قابل توجهی به نرخ مؤثر مالیاتی وابسته است. در نهایت، نتایج نشان می‌دهد که مدیریت سود به طور خاص از طریق معاملات درون گروهی انجام می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Tax Management and Earnings Management in Business Groups
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research was to investigate the relationship between tax management and earnings management in business groups in the companies listed in the Tehran Stock Exchange, (TSE). To test the study hypotheses, the multiple linear regression model was used. The results from 126 companies listed in the TSE in the period 2007 to 2014 showed that there exists a significant negative relationship between earnings management and tax management. Findings of this study indicated that the firms in business groups, compared with independent firms, concentrate on management of their earnings, more. Also, firms in diversified business groups, compared with independent firms, have more earnings management. Moreover, it seems that the increase in ownership share in main company in subsidiary results in more earnings management. With regard to motivation for earnings management, the results indicated that strategic earnings management in business groups, diversified and non-diversified, is in response to tax incentives. In particular, it seems that discretionary accruals in firms in business groups significantly depends on the effective tax rate. Finally, the results showed that earnings management are carried out specifically through the intra-group transactions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jak.uk.ac.ir/article_1531_245.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/796/article-796-273358.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات