این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۴۷-۳۵۸
عنوان فارسی
تبیین علل و مداخلات مؤثر در افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مشروطی در دانشگاه علوم پزشکی همدان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به نبود اطلاعات در مورد علل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه و همچنین عدم آگاهی از مداخلات مؤثر برای پیشگیری و کاهش این مشکل، لذا این مطالعه کیفی با هدف تبیین علل و مداخلات مؤثر در افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مشروطی در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی و با استفاده از رویکرد فنومنولوژی توصیفی بود. جمعیت مطالعه دانشجویان مشروطی بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه با افراد با تمایل آنها حضورا و بصورت عمیق صورت گرفت. زمان انجام هر مصاحبه، بین 60 تا 45 دقیقه بود. اطلاعات کسب شده از مصاحبه به روش 7 مرحلهای کلایزری مورد آنالیز قرار گرفت. برای افزایش اعتماد و اعتبار علمی نتایج از روشهای لینکلون و گوبا استفاده شد. نتایج: تحلیل دادهها منجر به استخراج 6 طبقه به عنوان علل مؤثر بر افت تحصیلی گردید که شامل مشکلات تحصیلی، مشکلات جسمی و روانی، نگاه به آینده، مشکلات مالی، استفاده از تکنولوژی و مشکلات خانوادگی و اجتماعی بود. همچنین تحلیل دادهها منجر به استخراج 4 طبقه به عنوان مداخلات مؤثر بر افت تحصیلی گردید که مداخله تحصیلی، کاهش مشکلات جسمی و روانی، مشکلات خانوادگی و اجتماعی و سایر مداخلات میباشد. نتیجهگیری: استفاده از مداخلات در روند کاهش افت تحصیلی در دانشجویان مفید است. مداخلاتی مانند تغذیه مناسب، کاهش استفاده از فضای مجازی، حضور مشاور و کمک به دانشجویان در مدیریت زمان و برنامهریزی، ارزشیابی چند مرحلهای متناسب با محتوای دروس میتواند مؤثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
افت تحصیلی، دانشجویان مشروطی، آموزش عالی، مطالعه کیفی
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Due to the lack of information about the causes of academic failure of university students, as well as the lack of knowledge of effective interventions to prevent and reduce this problem, this qualitative study aims to explain the causes and effective interventions in academic failure from the perspective of conditional students at Hamadan University of Medical Sciences. Methods: This research was a qualitative study using descriptive phenomenology approach. The study population was conditional students who were selected through purposive sampling. Interviews with people were conducted in-person and in-depth according to their wishes. The time of each interview was 45 to 60 minutes. The information obtained from the interview was analyzed using the 7-step method of Kleiser. To increase the trust and scientific credibility of the results, Lincoln and Goba methods were used. Results: Data analysis led to the extraction of 6 classes as effective causes of academic failure, which included academic problems, physical and mental problems, looking to the future, financial problems, us ing technology, and family and social problems. Data analysis led to 4-story extraction as an effective intervention on academic failure, including academic intervention, reduction of physical and mental problems, family and social problems, and other interventions. Conclusion: It is useful to use interventions in the process of reducing academic dropout in students. Interventions such as proper nutrition, reducing the use of virtual space, the presence of a consultant and helping students in time management and planning, multi-stage evaluation according to the courses can be effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه هاشمی | ُSomaye Hashemi
MSc, school of public health, Department of Health Education, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی همدان
علیرضا افشاریان | Alireza Afsharian
MSc of Architecture, Apadana Institute, Shiraz, Iran
مؤسسه آپادانا
مریم افشاری | Maryam Afshari
MSc of Architecture, Apadana Institute, Shiraz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
فاطمه زینتی دانشمند | Fateme Zinati Daneshmand
- Assistant Professor, Research Center for Health Sciences, Hamadan university of Medical Sciences, Hamadan, Iran- Assistant Professor, Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی همدان
بهاره خادمی منفرد | Bahare Khademi Monfared
BSc of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز بهداشت شهرستان همدان
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1293-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات