این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۷۹-۳۹۱

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش با کمک تلفن همراه بر یادگیری مهارت مدیریت درد در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پرستاران به عنوان صف اول در ارزیابی درد بیمار و انجام اقدامات تسکینی می‌باشند و آموزش صحیح آنها بسیار حائز اهمیت است. هدف این مطالعه مقایسه اثر بخشی روشهای سخنرانی و آموزش مبتنی‌بر برنامه کاربردی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری در مدیریت درد در بیماران بود.  روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با دو گروه مداخله و کنترل بود. نمونه‌ها شامل 52 نفر از دانشجویان پرستاری در دانشکده علوم پزشکی ساوه بودند. فراگیران به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله (برنامه کاربردی مبتنی‌بر موبایل) و کنترل (سخنرانی) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه سنجش میزان آگاهی و چک لیست سنجش مهارت مدیریت درد بیماران، توسط فراگیران بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 25 و آزمون های من ویتنی، تی زوجی و تی مستقل استفاده شد. نتایج: میانگین نمره آگاهی دانشجویان در مورد مدیریت درد در مرحله قبل و بعد از مداخله هم در گروه مداخله (001/0>P) و هم در گروه کنترل (001/0>P) با هم اختلاف معنی‌دار داشتند. علاوه بر این میانگین نمره مهارت انجام مدیریت درد و سنجش آن، در بین فراگیران هر دو گروه، بعد از مداخله، اختلاف معنی‌داری داشت (05/0>P). نتیجه‌گیری: بهره‌گیری از برنامه کاربردی مبتنی‌بر موبایل می‌تواند موجب بهبود مهارت مدیریت درد و سنجش درد در دانشجویان پرستاری شود. استفاده صحیح از این برنامه‌ها می‌تواند منجر به بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان و همچنین ارتقا سطح دانش و مهارت آنان شود.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، مدیریت درد، سخنرانی، برنامه‌های کاربردی مبتنی بر موبایل، یاددهی یادگیری

عنوان انگلیسی Investigating the Effectiveness of Mobile Phone-based Education on Learning Pain Management Skills in Nursing Student
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nurses are the first line in assessing the patient's pain and performing palliative measures, and their proper training is essential. The aim of this study was to compare the effectiveness of lecture and mobile phone-based teaching methods on the knowledge and performance of nursing students in patient's pain management. Methods: The present study was a semi-experimental before and after study with two intervention and control groups. The samples included 52 nursing students in Saveh Medical Sciences Faculty. Learners were placed in two intervention (mobile based application) and control (lecture) groups by a simple random method. The data collection tool included a questionnaire to measure the level of awareness and a checklist to measure the pain management skills of patients by the learners. Mann-Whitney, paired t test and independent t test were used to data analysis. Result: After training, students' knowledge scores about pain management increased significantly in both intervention and control groups. In addition, there was a significant difference in the mean score of pain management skill and its measurement among the learners of both groups after the intervention (P< 0.05). Conclusion: The use of a mobile-based application can improve pain management and pain measurement skills in nursing students. The correct use of these programs can improve the quality of students' learning and also improve their knowledge and skills.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Pain Management, Lecture, Mobile Applications, Teaching, Learning

نویسندگان مقاله گلی ارجی | Goli Arji
دانشکده علوم پزشکی ساوه

لیلا شاهمرادی | Leila Shahmoradi
دانشگاه علوم پزشکی تهران

مرضیه پناهی | Marziye Panahi
دانشکده علوم پزشکی ساوه

مهتاب مهربان فر | Mahtab Mehranfar
دانشگاه علوم پزشکی تهران

مریم سعیدی | Maryam Saeeidi
دانشکده علوم پزشکی ساوه


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1337-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات