این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات باستان شناسی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱-۱۹
عنوان فارسی
گونهشناسی نقشمایه «خدای ایستاده بر حیوان» در تمدنهای آسیای صغیر (هیتی) و باستانی بینالنهرین (سومر، بابل و آشور)
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به گونهشناسی تطبیقی نقشمایه «خدای ایستاده بر حیوان» در هنرهای باستانی بینالنهرین و آسیای صغیر میپردازد و توجه ویژه خود را به تمدن هیتی از آسیای صغیر و تمدنهای سومر، بابل و آشور از بینالنهرین معطوف کرده است. تحلیلیافتهها نشان میدهد که وجوه اشتراک صورتبندی این نقش در تمدنهای مذکور عبارتاند از: 1- والامقام بودن خدایانی که اینگونه تصویر شدهاند؛ 2- استفاده از این نقش برای تسری دادن اعتبار خدایان به همسر و فرزندان؛ 3- نشان دادن ارتباط نمادین بین خدا و حیوانی که روی آن ایستاده است. وجوه افتراق نیز شامل این موارد میشود: 1- تکامل این نقش در آناتولی تحتتأثیر تمدنهای همسایه بود، اما در نقوش بینالنهرین تا حدود بسیار زیادی متکی بر دستاوردهای فرهنگی ـ هنری آن منطقه بوده است؛ 2- با اینکه در هر دو تمدن خدایان طوفان، خورشید و ایزدبانوها اینگونه تصویر شدهاند، در بینالنهرین خدای کتابت و در تمدن هیتی خدای محافظ به صورت ایستاده روی حیوان مجسم شدهاند؛ 3- تنوع بیشتری از حیوانات انتخابشده برای این نقش در بینالنهرین وجود دارد؛ 4- در آسیای صغیر از حیوانات بهصورت واقعگرایانه و در بینالنهرین از حیوانات ترکیبی استفاده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خدای ایستاده بر حیوان، بینالنهرین، آسیای صغیر، هیتی،
عنوان انگلیسی
A Typological Study of “Standing God on the Animals” Motif from the Ancient Civilizations of Mesopotamia and Asia Minor (Hittites, Sumer, Babylon and Assyria)
چکیده انگلیسی مقاله
This paper discusses the adaptive typology of the motif "the standing god over the animal" in ancient arts of Mesopotamia and Asia Minor. The focus of attention is on Hittite civilization from Asia Minor and Babylonian, Sumerian, and Assyrian civilizations from Mesopotamia. The analysis of the results indicates that the common conformational characteristic of this motif in the aforementioned civilizations include: 1- the eminence of gods depicted as such. 2- Using this motif to generalize the credibility of gods to the wife and children. 3- Showing the symbolic relationship between the god and the animal standing over it. Furthermore, the dissimilarities of the motif between the civilizations are in this manner: 1) the evolution of this motif was in the Anatolia under the influence of neighboring civilizations, however, in Mesopotamian motifs this evolution was very much dependent on cultural and artistic achievements of that region. 2) While in both civilizations, the sun and storm gods as well as goddesses are depicted as such, the scribal god in Mesopotamia, and protective god in Hittite civilization are depicted as a standing figure over the animal. 3) There are a wide variety of animals selected and existed for this motif in Mesopotamia. 4) In Asia Minor, animals are depicted realistically while in Mesopotamia hybrid animals are used.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید احمدی علیایی | ahmadi oliaei
کارشناس ارشد رشتۀ پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
محمد اعظم زاده |
استادیار گروه صنایع دستی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://jarcs.ut.ac.ir/article_59486_aad479f7e2a016446b3d8aafa3843fb5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1121/article-1121-273899.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات