این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۴۸، شماره ۲، صفحات ۱۹۱-۱۹۸
عنوان فارسی
بررسی پایداری تونلها در تقاطعات Y شکل با توجه به زاویه برخورد آنها-مطالعه موردی: تونل پنستاک سد رودبار لرستان
چکیده فارسی مقاله
تحلیل تنشها و کنترل پایداری در مقاطع برخورد تونلها، به دلیل تمرکز تنش و سهبعدی بودن مسئله، کار بسیار پیچیدهای است. در طول ساخت تونل، افزایش بار بر روی نگهدارنده و تغییرشکل اضافی تونل به علت اختلال ایجادشده در مصالح اطراف ناحیه تقاطع منحصر بفرد بوده و ممکن است باعث بروز ناپایداری در این مقطع شود. برای کنترل تنشها و تغییرشکلهای اضافی در این مقاطع، نیاز به سیستم نگهداری قویتری نسبت به سایر مقاطع تونل وجود دارد. مقادیر تنش و جابجاییهایی اضافی در محل تقاطع Y شکل متأثر از زاویه برخورد تونلها است. در این تحقیق با مدلسازی سهبعدی محل انشعاب تونل پنستاک سد رودبار لرستان در نرمافزارFLAC 3D تأثیر زاویه برخورد تونلها بر طول نگهداری اضافی در تقاطعY شکل بررسی شده است. نتایج تحلیلها برای سه زاویه 60 ، 75 و90 درجه نشان میدهد، با کاهش زاویه برخورد، طول نگهداری اضافی لازم، در محل گوه میانی و تاج تونلها افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تقاطعY شکل، تونل پنستاک، نگهداری اضافی،
عنوان انگلیسی
Assessment the Stability of Tunnels in Y Shaped Intersections with Regard to the Intersection Angles, Case Study: Penstock Tunnels of Rudbar Dam
چکیده انگلیسی مقاله
Stress analysis and stability control in tunnel intersections is a very complicated issue due to stress concentration and three-dimensional situation. During tunnel construction, increase in load on support, extra tunnel deformations and disordering in rock around of intersection zone is unique and instability may be occur in this sections. In order to control extra deformation and stress, these sections need stronger support system than other sections. Extra deformations and stress values in Y shaped intersections influenced by tunnel intersection angle. The effect of intersection angle on length of extra support has been studied in this paper by three-dimensional modeling of penstock tunnel intersection of Rudbar Dam in FLAC3D. Numerical analysis results for three intersection angles of 60, 75 and 90 show an increase in length of extra support by decreasing in intersection angle.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Y Shape Intersection, Penstock Tunnel, Extra Support, FLAC3D
نویسندگان مقاله
مرتضی قارونی نیک | gharouni nik
علی فرمهینی فراهانی | farmahini farahani
قم-خیابان امام-ک18-پ9
نشانی اینترنتی
http://ceej.aut.ac.ir/article_655_8e210c278e4753a80b83f00a6b3366b0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1243/article-1243-273948.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات