این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۲، شماره ۸۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی الگوی بومی چالش‌های گذار دانشجویان از دانشگاه به کار: یک پژوهش داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')"> هدف: گذار از دانشگاه به کار یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی تحصیل‌کردگان است که می‌تواند یک مرحله رشدی پر‌چالش یا یک مرحله نسبتا آرام رشدی باشد از این‌رو کیفیت سپری کردن آن، بر مسیر شغلی آینده و همچنین سایر گذارهای زندگی تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش‌های گذار دانشجویان از دانشگاه به کار در قالب تدوین یک الگوی بومی می‌باشد. روش:  این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه زمینه‌ای در سال 1401انجام شد. بدین منظور  با 16 نفر از فارغ التحصیلان و دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان به روش نمونه‌گیری هدفمند مصاحبه‌های نیمه‌ساختار‌یافته با رعایت قاعده اشباع انجام پذیرفت. یافته‌ها:  نتایج حاکی از شناسایی 52 مفهوم و 15 مقوله بود که در قالب شرایط علی: ضعف در مهارت‌های بنیادی، ضعف در خودآگاهی، عدم تناسب ویژگی‌های فرد با رشته، ضعف در سرمایه‌های روانشناختی، انطباق‌پذیری پایین، فقدان تجربه کاری؛ شرایط زمینه‌ای: فقدان حمایت‌های محیطی، موقعیت جغرافیایی محدود، عدم تعادل میان عرضه و تقاضای رشته در جامعه؛ شرایط مداخله‌گر: رفتار شبکه‌سازی؛ راهبردها با مقوله‌های: مهارت‌آموزی در شغل غیر مرتبط با رشته، ادامه تحصیل بدون هدف در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تمایل به مهاجرت و پیامدها: پیامدهای فردی و اجتماعی طبقه‌بندی گردید. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن بود که چالش‌های گذار دانشجویان از دانشگاه به کار در دو دسته کلی: "چالش‌های مربوط به عدم آمادگی( درون فردی)" و "چالش‌های مربوط به عوامل محیطی( برون فردی)" طبقه‌بندی می‌شود از این‌رو گذار موفق از دانشگاه به کار را می‌توان وابسته به دو دسته عامل کلی: درون‌فردی(‌آمادگی) و برون‌فردی(‌محیطی) دانست که مجموع این عوامل، در آماده‌سازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برای این گذار موثر است. لذا متخصصان می‌توانند با بهره‌گیری از مفاهیم و مقوله‌های مستخرج از این الگو در آماده‌سازی و کمک به گذار موفق دانشجویان از دانشگاه به کار و پیشگیری از بیکاری و آسیب‌های ناشی از آن، کمک شایانی نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی بومی چالش‌ها، گذار از دانشگاه به کار، دانشجویان، نظریه داده بنیاد

عنوان انگلیسی The Native model of Challenges of Transitioning Students from University to Work: A Grounded Theory Research
چکیده انگلیسی مقاله  Aim: The transition from university to work is one of the most sensitive periods in the lives of educated which can be a challenging or a relatively calm developmental stage. Therefore, the quality of passing this type of transition affects the future career path as well as other life transitions. The purpose of the current research is to identify the challenges of the transition of students from university to work in the form of developing a theoretical native model. Methods: This research was conducted qualitatively using the granded theory in 1401 .semi-structured interviews were conducted with 16 undergraduate and graduates of the University of Isfahan using the method of purposive sampling following the rule of saturation. Findings: The results indicated the identification of 52 concepts and 15 categories. The model of the challenges of transitioning from university to work were compiled causal conditions: weakness in Basic skills, self-awareness, psychological capitals, incompatibility of the Individual characteristics with the field, low adaptability, Lack of work experience; contextual conditions: lack of environmental support, geographical location, imbalance between the supply and demand of the field in the society; Intervening conditions: networking behavior; Strategies: Skill training in a job unrelated to the field, education without a goal in postgraduate studies, Willingness to migrate; the consequences: individual, social consequences. Conclusion: The results indicated that the challenges of students' transition from university to work are classified into two general categories: challenges related to lack of preparedness (intrapersonal) and environmental factors (extrapersonal). Therefore, the successful transition from university to work can be seen as dependent on two general factors: intrapersonal (preparedness) and extrapersonal (environment.( the sum of these factors is effective in preparing students for transition .specialists can help in preparing and the successful transition of students from university to work and preventing unemployment and its resulting injuries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Native model of challenges, students, transition from university to work, grounded theory

نویسندگان مقاله شیما پاشا | shima pasha
PhD student of Department of counseling, Scince and Research Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی رشته مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سیمین حسینیان | Simin Hosseinian
Professor Department of counseling, faculty of education and psychology, Alzahra university, Tehran, Iran
استاد تمام گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

نوشین پردلان | Nooshin Pordelan
Department of Counseling, Science and Research Branch. Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-2513-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره شغلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات