این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۴۳، شماره ۱، صفحات ۵۱-۵۹

عنوان فارسی نقش قطعات زانویی در بهبود عملکرد قاب فولادی مهاربندی شده قطری و شورن در برابر بار جانبی
چکیده فارسی مقاله قاب­های مهاربندی شده به عنوان سیستم باربر جانبی معمول در برابر زلزله شناخته شده­اند. اگر در یک سیستم مهاربندی، طول محدودی از عضو فولادی دارای رفتار غیرارتجاعی شکل پذیر باشد، می­توان رفتار لرزه­ای کنترل شده­ای را برای سازه فراهم نمود. یکی از سیستم هایی که این رفتار را ایجاد می­کند، قاب­های با مهاربندی زانوئی است. در این مقاله با مدلسازی قاب­های مهاربندی یک طبقه (قطری و شورن) در نرم­افزار ANSYS، رفتار این سازه­ها مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از معیارهای سطح منحنی هیسترزیس و ضریب شکل­پذیری، عملکرد قاب­های مهاربندی زانوئی قطری و شورون با یکدیگر مقایسه شده­اند که مشخص ­گردید قاب با مهاربندی زانوئی شورن با داشتن اعضای زانوئی بیشتر، ظرفیت استهلاک انرژی بالاتری دارد. بر اساس نتایج این تحقیق، در دو قاب مشابه با داشتن ارتفاع و دهانه قاب و نیز مقاطع یکسان تیر و ستون، قاب CKBF1دارای حداکثر تغییرمکان به میزان 25 میلی­متر بوده در حالیکه این مقدار برای قاب DKBF2به 15 میلی­متر کاهش یافته است. هم­چنین ضریب شکل­پذیری در نمونه CKBF1 نسبت به نمونه DKBF2به مقدار 60 درصد افزایش یافته است. مقایسه توزیع تنش فون میسز و تنش برشی المان زانویی نشان می دهد که هر چه قاب مورد بررسی از نظر هندسی متقارن­تر باشد، استهلاک انرژی در عضو زانویی بهینه­تر و با بهره­گیری از ظرفیت بیشینه مقطع صورت می­گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of Using Knee Elements to Improve Cyclic Performance of Chevron & Diagonal Braced Steel Frames
چکیده انگلیسی مقاله Braced frames have been known as frequently used earthquake resistant systems. If a limited length of a member in such a bracing system can undergo ductile behavior, the structure would sustain in a reliable performance, dissipating a large amount of seismic energy during earthquake. Knee Braced Frames, KBFs, are among the ductile systems having such mechanisms. In this paper, single-story single-bay steel Diagonal and Chevron Knee Braced Frames (DKBF & CKBF) with different configurations have been modeled using ANSYS software and their lateral behavior have been studied and compared. Comparing the hysteretic curves and ductility factors, better performance of CKBF compared with DKBF has been found due to its more knee elements and thus having higher damping. In two similar frame configurations, CKBF1 reaches to 25 mm displacement while DKBF2 displacement limits to 15 mm, such that following the same loading protocol, ductility factor of CKBF1 is 60% more than that of DKBF2.Comparing VonMises and shear stress contours for knee elements, shows the fact that the more symmetric the KBF, the more efficient the knee element in dissipating energy leading to using the whole section capacity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید مهدی زهرایی | seyed mehdi


سعید بهرام مسجدبری | saeed bahram مسجدبری



نشانی اینترنتی http://ceej.aut.ac.ir/article_124_b4af7e34b339ffb0682053d8008317ba.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1243/article-1243-274068.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات