این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۹۷-۱۰۵

عنوان فارسی ارزیابی تأثیر آموزش خودمدیریتی به‌شیوه برگشتی بر تبعیت دارویی و غذایی سالمندان مبتلا به دیابت نوع ۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تبعیت دارویی و غذایی شامل مصرف دقیق دارو و رعایت رژیم غذایی مطابق با توصیه‌های کارکنان سلامت است که منجر به حفظ و ارتقای سلامت سالمندان می‌شود. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش خودمدیریتی به‌شیوه برگشتی، بر تبعیت دارویی و غذایی سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 در مراکز خدمات جامع سلامت منتخب شهر مشهد انجام شد. روش کار: این مطالعه تجربی، روی 104 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد که به‌شیوه تصادفی، به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله، آموزش خودمدیریتی به‌روش آموزش برگشتی و در گروه کنترل، آموزش‌های روتین ارائه شد. برای جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه تبعیت دارویی موریسکی و پرسش‌نامه تبعیت غذایی میداس قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 20 و آزمون‌های آماری کای اسکوئر، فیشر، تی مستقل و تی زوجی تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات تبعیت دارویی و تبعیت غذایی در دو گروه، قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری نداشته است (05/0P). نتیجه‌گیری: استفاده از آموزش خودمدیریتی به‌شیوه برگشتی، به‌عنوان یک روش مؤثر در افزایش تبعیت دارویی و تبعیت غذایی سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش برگشتی، تبعیت دارویی، تبعیت غذایی، خودمدیریتی، دیابت نوع 2، سالمند

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effect of Self-Management Education in Teach Back Method on Medication and Nutritional Adherence of Elderly Patients with Type 2 Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Medication and nutritional adherence include accurate consumption of medication and following the diet according to the recommendations provided by healthcare personnel, which leads to maintaining and promoting the health of the elderly. The present study aimed to evaluate the effect of teach-back self-management training on medication and nutritional adherence of the elderly with type 2 diabetes in the selected comprehensive health service centers in Mashhad, Iran. Method: This experimental study was conducted on 104 type 2 diabetic patients who were randomly divided into intervention and control groups. In the intervention group, self-management training was provided by return training method, and in the control group, routine training was provided. To collect data, the Moriski medication adherence questionnaire and the Midas dietry compliance questionnaire were completed before and after the intervention. Data analysis was performed using SPSS statistical software (version 20), and Chi-square, Fisher, independent t-test, and paired t-test. Results: Based on the findings of the present research, the mean scores of the medication and nutritional adherence in the two groups before the intervention were not significantly different (P< 0.05). However, after the intervention, medication and nutritional adherence of the intervention group was significantly increased compared to the control group (P< 0.05). Conclusion: The use of teach-back self-management training is suggested as an effective method in increasing medication and nutritional adherence of the elderly with type 2 diabetes
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Elderly, Medication adherence, Nutritional adherence, Self-management, Teach-back, Type 2 diabetes

نویسندگان مقاله مرضیه سیدی | Marzie Seyedi
MSc Student of Geriatric Nursing, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnord, Iran
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران

افسانه گرشاد | Afsaneh Garshad
Instructor, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnord, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران

علی دلشاد نوقابی | Ali Delshad Noghabi
Assistant Professor, Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

میترا هاشمی | Mitra Hashemi
MSc of Statitistics, Deputy of Research, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnord, Iran
کارشناس ارشد آمار، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-831&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات