این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۴
عنوان فارسی
بررسی پارامترهای موثر بر سرعت بحرانی تهویه در تونلهای مترو
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اهمیت ایمنی تونلهای زیرزمینی و سلامتی مسافرین، تحلیل و شبیهسازی آتشسوزی در تونل برای طراحی یک سیستم تهویه مناسب و کارآمد و مقابله با خطرات و کاهش آسیبهای ناشی از آتشسوزی لازم و ضروری است. سیستم تهویه طولی به طور گسترده در تهویه تونل استفاده میشود و یکی از مهمترین پارامترها برای ایمنی تونل در هنگام آتشسوزی در این نوع سیستم ، سرعت بحرانی تهویه است. سرعت بحرانی تهویه، حداقل سرعت جریان طولی هوا است که مانع از برگشت دود ناشی از آتشسوزی به سمت بالادست جریان میشود. اگر سرعت تهویه کمتر از سرعت بحرانی باشد، دود و اثرات ناشی از آتشسوزی در بالادست جریان پخششده و مشکلاتی از جمله عدم دید مناسب و کمبود اکسیژن برای مسافران به وجود میآید. در سرعت جریان هوای برابر با سرعت بحرانی تهویه، دود و گرما به پاییندست تونل حرکت میکند و بدین ترتیب هوای تازه و یک مسیر امن برای فرار مسافران فراهم میشود. هدف از این مطالعه بررسی سرعت بحرانی تهویه و پارامترهای تأثیرگذار بر روی آن است. در این مقاله از کد FDS که یک شبیهساز دینامیک سیالات محاسباتی است برای مطالعه سرعت بحرانی استفاده شده است. سپس اثر شکل منبع آتش، وجود وسیله نقلیه مانند قطار درون تونل، شکل هندسی تونل و شیب تونل بر روی سرعت بحرانی تهویه مورد بررسی قرار گرفت
کلیدواژههای فارسی مقاله
آتشسوزی در تونل، سرعت بحرانی تهویه، برگشت جریان،
عنوان انگلیسی
Investigation of effective parameters on critical ventilation velocity in underground tunnels
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the importance of safety in underground tunnels and the health of passengers in emergency modes, analysis and simulation of fires in tunnels and design an appropriate and efficient ventilation system to reduce damages from fire hazards is necessary. Longitudinal ventilation system is widely used in tunnel ventilation. The critical ventilation velocity in longitudinal system is the amount of airflow necessary to prevent backlayering of smoke and heat to upstream of fire region. The lower air velocity leads to influence of smoke and heat of fire to the fire upstream, and resulting in reduction of visibility and fresh air in the tunnel. In critical velocity, smoke and heat moves to the downstream of the tunnel providing fresh air and a safe passage for passengers to escape. The aim of this research is to investigate the critical ventilation velocity and effective parameters on it. CFD simulation were performed in this paper to study the critical ventilation velocity by using the code FDS. The effect of fire source shape, vehicle such as a train inside the tunnel, tunnel geometry and slope on the critical ventilation velocity were investigated
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tunnel Ventilation, Critical Velocity, Fire in Tunnel
نویسندگان مقاله
مسعود مونسان |
محمدرضا طلایی | mohammad reza
نارمک- خیابان فرجام
حبیب اله ملاطفی |
نشانی اینترنتی
http://mej.aut.ac.ir/article_368_a85c4e378fb3e96759608b8a7594d05e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-274168.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات