این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی بررسی عملکرد مدل‌های مختلف اغتشاشی در تعیین توزیع فشار بر روی سطح یک پره با زاویه چرخش زیاد
چکیده فارسی مقاله در این تحقیق، عملکرد مدل‌های مختلف جریان مغشوش برای شبیه سازی جریان سیال در پره استاتور توربین مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور جریان سیال تراکم‌ناپذیر در پره‌ استاتور یک توربین با چرخش زیاد و رینولدز 105×23/2 به وسیله نرم‌افزار محاسباتی فلوئنت (Fluent) شبیه سازی عددی شده است. در این شبیه سازی، معادلات ناویر- استوکس با روش حجم محدود روی شبکه محاسباتی ترکیبی (Hybrid) گسسته شده است. مدل‌های مختلف اغتشاشی مورد بررسی قرار گرفته عبارتند از مدل تک معادله‌ای Spalart-Allmaras، مدل‌های دو معادله‌ای Standard k- ε، Realizable k- ε، RNG k- ε و SST k-ω و مدل پنج معادله‌ای تنش رینولدز (RSM). عملکرد مدل‌های مختلف جریان مغشوش با مقایسه ضریب فشار بدست آمده از حل‌های عددی با نتایج آزمایشگاهی در 4 ناحیه مختلف پره استاتور انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که دقت یک مدل اغتشاشی در پیش بینی ضریب فشار در نواحی مختلف پره استاتور یکسان نمی‌باشد. اگرچه عملکرد مدل‌های مختلف در نواحی مختلف جریان متفاوت است، تمامی مدل‌ها در پیش بینی ضریب فشار در نواحی گرادیان بالای سرعت از دقت کمتری برخوردارند. با مقایسه عملکرد مدل‌ها در تمامی نواحی مختلف پره استاتور، بهترین توافق بین جواب‌های شبیه سازی و نتایج آزمایشگاهی در دو مدل اغتشاشی SST و RSM مشاهده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of Different Turbulence Models Performance on High-turning Turbine Blade Loading Calculations
چکیده انگلیسی مقاله In this research, the performances of different turbulence models for simulating flow field in turbine stator have been numerically investigated. To this end, incompressible fluid flow around a high-turning stator blade in Reynolds 2.23×105 has been simulated using FLUENT CFD software. Navier-Stokes equation is discretized on a Hybrid computational grid based on the finite volume approach. Considered turbulence models in this research are “Spalart-Allmaras”, “Standard k-ε”, “Realizable k-ε”, “RNG k-ε” , “SST k-ω” and “five-equation Reynolds-Stress Model (RSM)”. The performances of these models are evaluated by comparing the pressure coefficients obtained from numerical simulations with corresponding experimental data at four different stator regions. It has been observed that the ability of a turbulence model to predict flow field is not uniform throughout the stator blade. Moreover, all models show relatively poor performance in flow field regions with intense velocity gradients. Comparing the overall accuracy of different models, SST k-ω and RSM turbulence models show the best agreement with the experimental data.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رسول صابری |


مانی فتحعلی |



نشانی اینترنتی http://mej.aut.ac.ir/article_459_c2834362c18fb405f1d5cf538d1fb396.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-274182.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات