این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات ۱۳-۳۱

عنوان فارسی معرفی یک الگوریتم بهینه سازی جستجوی هارمونی اصلاح شده برای بررسی روش های معرفی کننده ی هندسه ایرفویل و بهینه سازی آیرودینامیکی
چکیده فارسی مقاله استفاده از یک روش توصیف­کننده­ی هندسه­ی ایرفویل یکی از نیازهای اساسی برای بهینه­سازی ایرفویل­ها است. انتخاب این روش نقش بسیار مهمی در بهینه­سازی دارد، به طوری که استفاده از روشی نامناسب، نتایج ضعیفی را ارائه داده و همگرایی را به تاخیر خواهد انداخت. از این رو در کار حاضر، اصلاحی بر الگوریتم تکاملی بهینه­سازی جستجوی هارمونی انجام شده و با استفاده از آن و یک طراحی بهینه­سازی معکوس (با یک تابع هزینه غیر آیرودینامیکی)، سه روش­ متداول معرفـی­کننده­ی هندسه­ی ایرفویل (منحنی­های بزیر، روش پارسس و فرمول­های 4 رقمی ناکا) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می­دهند که منحنی­هــای بزیر و روش پارسس دارای کارایی بالایی نسبت به فرمول­های 4 رقمی ناکا هستند. در نهایت روش پارسس به دلیل داشتن پارامتر کنترلی کمتر، به همراه الگوریتم بهینه­سازی اصلاح شده، برای بهینه­سازی هندسه­ی یک ایرفویل تحت جریان لزج و درهم، با هدف بیشینه نمودن نسبت برآ به پسا استفاده شده است. برای انجام این مهم، معادلات دو بعدی تراکم­پذیر ناویر-استوکس به همراه مدل درهم اسپالارت-آلماراس در اطراف ایرفویل حل گردیده­اند. نتایج به دست آمده نشان از توانایی بالای الگوریتم بهینه­سازی اصلاح شده به منظور ارزیابی روش­های توصیف­کننده­ی هندسه ایرفویل و بهینه­سازی آیرودینامیکی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Introduction of an improved Harmony Search Optimization Algorithm for investigating of Airfoil Parameterization Methods and Aerodynamics optimization
چکیده انگلیسی مقاله Utilizing an airfoil Parameterization method is one of the essential requirements for airfoils optimization. The selection of this method plays an important role, as using an unsuitable method yields the weak results. In addition, it will impose delay on convergence of the solution. Hence, in this work, an improved Harmony Search meta-heuristic optimization algorithm has been developed for investigating three common airfoil parameterization methods (Bezier curves, Parces method and 4-digit-NACA formula) using an inverse optimization design and a non-aerodynamics objective function. The obtained results show that the Bezier curves and Parces method are more efficient than 4-digit-NACA formula. Finally, because of having few control parameters, the Parces method has been used along with an improved Harmony Search algorithm for the shape optimization of an airfoil under a viscose and turbulent flow, with the objective of maximizing lift to drag ratio. To do this, 2-dimentional compressible Navier-Stokes equations with Spalart-Allmaras turbulent method have been solved around the airfoil. The results reveal that the improved optimization algorithm is highly capable of evaluating the airfoil parameterization methods and aerodynamics optimization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد جلیلی |


مجید ملک جعفریان |


علی صفوی نژاد |



نشانی اینترنتی http://mej.aut.ac.ir/article_460_e97c0f67fcbda069fe478303f9f85915.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-274183.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات