این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۵

عنوان فارسی بررسی تجربی کاهش درگ حبابی در حضور جریان محوری در یک سیستم تیلور-کوئت
چکیده فارسی مقاله بهبود کاهش دراگ اصطکاکی به دلیل حضور حباب­های کوچک و جریان محوری با استفاده از یک سیستم تیلور کوئت بطور تجربی مورد بررسی قرار می­گیرد. هنگامی که عدد رینولدز دورانی از 5000 تا 70000 تغییر می­کند، شرایط جریان کاملا آشفته است و گردابه­های تیلور بین استوانه­های هم مرکز ظاهر می­شوند. درحالی که حباب­های هوا و جریان محوری از قسمت پایینی سامانه داخل فضای حلقوی تزریق می­شوند، گشتاور اعمالی روی استوانه­ی داخلی دوار و رفتار حباب­ها اندازه­گیری می­شوند. به منظور جلوگیری از خصوصیات سطحی نامشخص و ایجاد توزیعی از حباب­های با اندازه­ی تقریبا یکسان، از آب مقطر استفاده می­شود. قطر حباب­ها به کمک فرایند پردازش تصویر اندازه­گیری می­شود. نتایج نشان می­دهند که جریان محوری در غیاب حباب­ها سبب کاهش دراگ اصطکاکی می­شود. علاوه براین مشاهده می­شود که جریان محوری اثر مثبت حباب­ها را روی کاهش دراگ بهبود می­بخشد. در این حالت کاهش دراگی در حدود 28% بدست آمده است که با افزایش عدد رینولدز دورانی کاهش می­یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Experimental Investigation of the Bubbly Drag Reduction in the Presence of Axial Flow in a the Couette-Taylor System
چکیده انگلیسی مقاله Modification of frictional drag reduction due to the presence of small bubbles and axial flow is investigated experimentally using a Couette-Taylor system. Flow condition between concentric cylinders is fully turbulent and Taylor vortices are appeared into flow when rotational Reynolds number is changed from 5000 to 70000. Torque acting on rotating inner cylinder and bubble behavior are measured while air bubbles and axial flow are injected constantly from the bottom of the system into annulus gap. Pure water is used to avoid the uncertain interfacial property of bubbles and to produce nearly mono-sized bubble distributions. Bubble diameter is measured by image processing method. The result showed that in the absence of small bubbles, axial flow reduces the friction drag. Moreover, it is observed that axial flow improves positive effect of bubbles on drag reduction. In this case, a drag reduction of 28% is obtained which is decreased by increasing the rotational Reynolds number.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا مریمی |


سعید فراهت |


محمد حسین شفیعی میام | mohammad hossein shafiei mayam


سید مرتضی جوادپور | seyed morteza



نشانی اینترنتی http://mej.aut.ac.ir/article_461_af1ebb2780d7e9e6e089977782addaa1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-274184.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات