این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۵، شماره ۴، صفحات ۹-۹
عنوان فارسی
بررسی اثر ابعاد خرده های لاستیک فرسوده در پارامترهای مقاومت برشی خاک ماسه ای
چکیده فارسی مقاله
گسترش صنعت خودرو سبب شده تا لاستیک های فرسوده به دلیل عدم تجزیه در طبیعت به عنوان یکی از آلاینده های زیست محیطی در دهه های اخیر مطرح شوند. استفاده از خرده لاستیک به صورت مخلوط با خاک، یکی از راه حل هایی است که برای جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی ناشی از دفن لاستیک ها ارائه شده است. با توجه به خواص لاستیک ها از جمله رفتار الاستیک، جذب آب ناچیز و هزینه ی مناسب جهت استفاده از آن ها به شکل خرد شده، می توان از آن ها در تسلیح و بهبود خصوصیات مصالح خاکی استفاده نمود. در این مقاله درصد بهینه خرده لاستیک در ماسه جهت افزایش پارامترهای مقاومت برشی آن و همچنین تاثیر افزودن خرده لاستیک روی منحنی نیرو تغییر مکان با استفاده از آزمایش برش مستقیم بزرگ مقیاس (cm 30*30 box) مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، ماسه با درصدهای مختلف خرده لاستیک و همچنین تنش های نرمال مختلف مورد آزمایش برش مستقیم قرار گرفت و میزان درصد خرده لاستیک بهینه که به ازای آن مقاومت برشی حداکثر می باشد، تعیین شده است. از آن جایی که مقاومت برشی خاک ها حاصل از زاویه اصطکاک داخلی و چسبندگی می باشد، تاثیر خرده لاستیک روی هریک از این پارامترها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که اضافه کردن خرده لاستیک باعث افزایش ظرفیت شکل پذیری، چسبندگی، زاویه اصطکاک داخلی و در نتیجه افزایش مقاومت برشی ماسه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خاک مسلح، بازیافت لاستیک، محیط زیست، خرده لاستیک، برش مستقیم بزرگ مقیاس،
عنوان انگلیسی
To study the effect of crumb sizes of worn tires in shear strength parameters of Sandy soil
چکیده انگلیسی مقاله
Due to spread of automotive industry the worn tires are being consider as a one of the Environmental pollutants in recent decades because of the lack of decomposition in nature. The use of tires crumb with mixed soil is provided as a one of the solutions to prevent environmental hazards caused by tires burial. According to the tires properties, such as elastic behavior, low water absorption and the appropriate cost to use it in the form of crushed, they can be used in arming and improving the properties of earth materials. In this article, the optimal percentage of tires crumb in the sand to increase its shear strength parameters as well as the effects of adding tires crumb on Displacement-load curve by using large-scale direct shear test (box 30x30 cm) has been studied. For this purpose, sand with different percentages of tires crumb and various value of normal stresses in direct shear has been tested and the percentage of optimal tires crumb which the shear strength is maximum for it determined. Since the shear strength of soils is because of angle of internal friction and viscosity, the effect of tires crumb on each of these parameters is studied. Results shows that adding tires crumb cause to increase the capacity of plasticity, viscosity, angle of internal friction and therefore to increase the shear strength of the sand.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خاک مسلح, بازیافت لاستیک, محیط زیست, خرده لاستیک, برش مستقیم بزرگ مقیاس
نویسندگان مقاله
سارا غفوری امیربنده |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تفرش، تفرش، ایران
حمیدرضا صبا |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تفرش، تفرش، ایران
مهرداد نوکنده |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تفرش، تفرش، ایران
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_5129_81cd272feabe6d25e266f2f861434128.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات