این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۵۰-۵۹
عنوان فارسی
تدوین اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: توجه به عنصر هدف بهعنوان یک عنصر آغازین در فرایند تعلیم و تربیت امری لازم و قابلتوجه میباشد. با توجه به کارکرد اهداف اخلاقی در دوره ابتدایی، پژوهش حاضر با هدف تبیین اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری دوره ابتدایی انجام شد. روش: روش پژوش کیفی از نوع استقرایی-قیاسی بود. جامعه پژوهش کلیه متخصصان برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری در دوره ابتدایی (اعم از استادان و مدرسان دانشگاه در رشته برنامهریزی درسی) و نمونه پژوهش، به شیوه هدفمند - تا به اشباع رسیدن مقولههای مستخرج از کدهای انتخابشده- تعداد 16 نفر بودند. جمعآوری اطلاعات با مصاحبه نیمه ساختاریافته و به شیوه تحلیل محتوای استقرایی -قیاسی صورت گرفت. یافته ها: یافتههای پژوهش طی دو مرحله استقرایی و قیاسی کدگذاری شده و پس بررسی اشباع مقولهها، با اهداف هشتگانه دوره ابتدایی در اسناد بالادستی قیاس و جانمایی شد. پس از کدگذاری و استخراج اهداف، حیطه های آنها بر اساس طبقه بندی اهداف بلوم (شناختی، نگرشی و مهارتی) مشخص گردید. نتیجهگیری: با توجه به اسناد بالادستی دوره ابتدایی و وجود خلأ در موضوع اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری در دوره ابتدایی، اهداف هشتگانه اعتقادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، زیستی، سیاسی، اقتصادی مرتبط با اخلاق سایبری متناسب با دوره ابتدایی در قالب حیطه شناخت، نگرش و مهارت جمعبندی و ارائه گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق سایبری، اهداف، اهداف چارچوب برنامه درسی، دوره ابتدایی.
عنوان انگلیسی
Compilation of the Objectives of the Cyber Ethics Education Curriculum Framework for the Elementary School
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Paying attention to the goal element as a starting element in the education process is necessary and significant. Considering the function of ethical goals in the elementary school, the current research was conducted with the aim of explaining the goals of the curriculum framework of cyber ethics education in the elementary school. Method: The qualitative research method was inductive-inferential. The research community consisted of all cyber ethics curriculum experts in the elementary school (both professors and university lecturers in the field of curriculum planning) and the research sample was 16 people in a targeted manner - until the categories extracted from the selected codes were saturated. Data collection was done with semi-structured interviews and inductive-analogous content analysis. Results: The findings of the research were coded during two inductive and comparative stages, and after checking the saturation of the categories, they were compared and placed with the eight goals of the elementary school in the upstream documents. After coding and extracting the goals, their areas were determined based on the classification of Bloom's goals (cognitive, attitudinal and skill). Conclusion: According to the upstream documents of the elementary school and the existence of a gap in the subject of the objectives of the cyber ethics education curriculum framework in the elementary school, the eight goals of faith, moral, scientific and educational, cultural and artistic, social, biological, political, economic related to Cyber ethics according to the elementary school was summarized and presented in the form of knowledge, attitude and skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cyber ethics, Objectives, Curriculum framework objectives, Elementary school
نویسندگان مقاله
محمدرضا قادری |
1. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
رحمت اله مزروقی |
2. گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
مهدی محمدی |
2. گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
محمد حسن کریمی |
3. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2206-3&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات