این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سوخت و احتراق، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۷

عنوان فارسی پيش‌بيني دماي گازهاي خروجي در موتور اشتعال تراکمي مخلوط همگن با كمك الگوي چند‌ناحيه‌اي
چکیده فارسی مقاله امروزه موتورهاي اشتعال تراکمي ايده‌اي نوين براي دست‌يابي همزمان به سودمندي‌هاي موتورهاي بنزيني و ديزلي ­اند. يکي از انگيزه‌هاي مهم در گرايش به اين موتورها پايين ­بودن آلاينده‌هاي NOx و ذرات معلق است. با کنترل دماي گازهاي خروجي مي‌توان آلاينده‌ها را کنترل کرد. در کار حاضر، پارامترهايي که تاثير بيشتري بر دماي گازهاي خروجي دارند مشخص شده و تاثير متغيرهاي گوناگون موتور بر آن پارامترها با استفاده از مدل ترموديناميكي چندناحيه‌اي بررسي شده‌اند. اين مدل شامل سينتيک مفصل شيميايي احتراق سوخت مرجع اصلي (مخلوط ايزواکتان و هپتان نرمال) با درنظر گرفتن گازهای برگشتی است. براي صحه‌گذاري مدل از داده‌هاي تجربي بهره گرفته شده است. دماي گازهاي خروجي به زمان‌بندي احتراق، مدت زمان سوختن مخلوط و نسبت هم‌ارزي بستگي دارد. نتايج نشان مي‌دهند اين متغيرها بيش از همه تحت تاثير پارامترهايي ازقبيل فشار مخلوط ورودي، عدد اکتان، نسبت هم‌ارزي و دور موتورند. در پايان رابطه‌اي براي دماي گازهاي خروجي ارائه شده و دقت آن با داده‌هاي آزمون مقايسه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Using a Multi Zone Thermodynamic Model in an HCCI Engine to Predict Exhaust Gas Temperature
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI) engine is a promising idea to achieve the benefits of the gasoline and diesel engines. An important motivation to the tendency of these engines is due to low pollutions and particulate matters that are affected by exhaust gas temperature. Controlling exhaust gas temperature in HCCI engine can lead to controlling pollution. In the present work, the parameters that have the most effect on exhaust gas temperature are specified and the effects of input variables on the mentioned parameters have been investigated using a thermo-kinetic multi zone model. This model has been coupled to a full kinetic mechanism of PRFs (iso octane and normal heptane) as fuel. The model is validated with a large number of experimental data obtained from a Ricardo engine. The exhaust gas temperature depends on combustion timing, burn duration and fuel input energy. Results show that the mentioned parameters are most affected by variables such as octane number, inlet pressure, engine speed and equivalent ratio. At the end three correlations have been presented to predict the combustion timing, burn duration and exhaust gas temperature. These parameters have been compared with experimental data.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن نازک تبار نویسنده مسیول | mohsen nazak tabar nevisandeh election
خواجه نصیر طوسی

سید علی جزایری | seyed ali jazayeri
خواجه نصیر

امید جهانیان | omid jahanian
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل


نشانی اینترنتی http://jfnc.ir/en/ManuscriptDetail?mid=49
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research Paper
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات