این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۷، شماره ۲، صفحات ۱۲۴-۱۳۴
عنوان فارسی
بررسی ارتباط خُلق کودکان با اضطراب دندانپزشکی در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اضطراب و ترس از دندانپزشکی یکی از مشکلات درمانهای دندانپزشکی کودکان است. از عوامل مؤثر بر اضطراب دندانپزشکی خُلق کودک میباشد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط خُلق با اضطراب در کودکان 6 تا 11 ساله مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی یزد بود. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود که به روش مقطعی انجام شد. 152 کودک 6 تا 11 ساله که در سال 1400 بهبخش کودکان دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد مراجعه نموده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. وسیله جمعآوری دادهها پرسشنامه خُلق EAS (Emotionl,Activity,Sociability) و پرسشنامه اضطراب MCDAS (Modified Child Dental Anxiety Scale) بود. در نهایت رابطه بین نمره ابعاد چهارگانه خُلق با نمره اضطراب دندانپزشکی کودکان توسط ضریب همبستگی پیرسون ارزیابی شد. 05/0>P معنادار در نظر گرفته شد. یافتهها: نمره اضطراب دندانپزشکی با نمره بُعد احساسات، همبستگی مثبت و معنی دار داشت. (203/0r= ، 012/0P=). این همبستگی با بُعد خجالتی بودن نیز مثبت و معنی دار بود (232/0r= ، 004/0P=) ولی با بُعد فعالیت بدنی رابطه معکوس و معنی دار (175/0-r=، 031/0P=) و نیز با بُعد اجتماعی بودن معکوس و معنی دار بود (161/0-r=، 048/0P=). جهت برآورد نمره اضطراب با استفاده از نمره ابعاد مختلف خُلق از مدل رگرسیون استفاده شد. نتیجه اینکه 1/0= R2 به دست آمد یعنی 10% از تغییرات متغیّر وابسته توسط مدل رگرسیون تبیین میشود. در این مدل تنها بُعد خُلق احساسات در نمره اضطراب مؤثر بود. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، افزایش نمره در بعد احساساتی و خجالتی بودن به طور معنی داری موجب افزایش نمره اضطراب دندانپزشکی گردید که مدل رگرسیون تأثیر بعد احساساتی در افزایش نمره اضطراب را نیز تأیید نمود. در حالی که افزایش نمره در بُعد فعالیت بدنی و اجتماعی بودن به طور معنی داری موجب کاهش نمره اضطراب دندانپزشکی در کودکان 6 تا 11 ساله شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب دندانپزشکی، خُلق کودک، دندانپزشکی کودکان
عنوان انگلیسی
The Relationship between Temperament and Dental Anxiety in Children Aged 6 to 11 Referred to Yazd Dental School
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Dental anxiety is one of the complications of dental treatments in children and it is affected by many factors such as gender, age, and temperament. Therefore, the present study aimed to determine the relationship between children's temperament and dental anxiety in children aged 6 to 11 years referred to Yazd Dental School.Materials and Methods: This is a descriptive-analytical cross-sectional study in which 152 children aged 6 to 11 years were studied who referred to the pediatric dentistry department of the Faculty of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Yazd, Iran in 2021. The data were collected using EAS (Emotion, Activity, sociability) temperament questionnaire and also MCDAS (Modified Child Dental Anxiety Scale) anxiety questionnaire. Finally, the relationship between the score of temperament dimensions and that of pediatric dental anxiety was analyzed by the Pearson correlation coefficient test using SPSS software. The significance level was considered at 0.05.Results: A significant correlation was observed between dental anxiety score and emotional score (P-value=0. 012, r=0. 203). This relationship was also significant and positive between dental anxiety and shyness score (P-value=0. 004, r=0. 232). Dental anxiety and dimensions like physical activity and sociability were negatively and significantly related (P-value=0. 031, r=-0. 175 and P-value=0. 048, r=-0. 161, respectively. A regression model was used to estimate the anxiety score using the scores of different mood dimensions. The result is R2=0. 1 which means 10% of the changes in the dependent variable is explained by the regression model. In this model, only the temperament dimension of emotion is effective in the anxiety score.Conclusion: According to the results of this study, decreasing the score in emotional and shyness dimensions and increasing the score in physical activity and sociability can reduce the dental anxiety of children during dental treatment. The regression model confirmed the effect of the emotional dimensions in increasing the anxiety score which can be achieved by psychologists and creating appropriate conditions and behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Children Temperament, Dental anxiety, Pediatric Dentistry
نویسندگان مقاله
زهرا بحرالعلومی | Zahra Bahrololoomi
Professor, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استاد، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
فاطمه زارع بیدکی | Fatemeh Zarebidoki
Assistant Professor, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
آمنه حسینی یکانی | Amene Hosseini-Yekani
Assistant Professor, Department of Dental Public Health, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، گروه دندانپزشکی اجتماعی و سلامت دهان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
پریسا بوستانی فرد | Parisa Boostanifard
Postgraduate Student, Department of Pediatric, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دستیار تخصصی، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jmds.mums.ac.ir/article_22431.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات