این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۳، شماره ۲۲۱، صفحات ۱۷۳-۱۷۸
عنوان فارسی
مطالعه تطبیقی دستاوردهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران در بینالمللیسازی آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت بینالمللی شدن آموزش پزشکی بهعنوان گسترهای از آموزش بهداشت جهانی، تطبیق مدلهای موفق بینالمللی و ملی میتواند به ارتقا آن کمک کند. این مطالعه تطبیقی با هدف تبیین دستاوردهای دانشگاههای علوم پزشکی در بینالمللیسازی آموزش پزشکی در ایران انجام شد. مواد و روشها: مطالعه توصیفی-تطبیقی حاضر در حوزه روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. ابتدا سه دانشگاه برتر در هر یک از کشورهای انگلیس، پاکستان، ایرلند، قبرس و یونان که بر طبق مصوبه آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت کشور زیرمجموعه این دانشگاه بهعنوان سرگروه کلان منطقه هشت میباشند، براساس رتبهبندی بینالمللی تایمز انتخاب شدند. سپس با مراجعه به سایتهای معتبر این دانشگاهها، اسناد یا درخواست ارسال، اطلاعات مرتبط با سازوکارها و سیاستهای بینالمللیسازی جمعآوری شد. اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی کرمان (بهعنوان نمایندهای از دانشگاه های علوم پزشکی دولتی ایران که همگی دارای سازوکار و سیاستهای جذب دانشجوی خارجی یکسانی هستند) و نیز مراکز آکادمیک وابسته به آن شامل مراکز آموزشی و تحقیقاتی جمعآوری شد. در صورت عدم وجود دادههای مربوطه در وبسایتها، از طریق مکاتبه با دانشگاهها، اطلاعات لازم دریافت و جمعآوری گردید. یافتهها: موارد مورد بررسی شامل مالکیت دانشگاهها، سازوکار جذب دانشجو و استراتژیهای بهکار رفته برای بینالمللیسازی در تطبیق با دانشگاه علوم پزشکی کرمان که نشاندهنده نقاط ضعف و قوت آن میباشد، مشخص گردید. استنتاج: لازم است دانشگاههای علوم پزشکیکشور در رسالتها، مأموریتها، اهداف و کارکردهای خود بـازنگریهــایی داشـته باشـند و بینالمللیسازی آموزش عالی را بهعنوان راهبردی اسـتراتژیک در چشماندازهای دانشگاهی بگنجانند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مطالعه تطبیقی، دستاورد، ایران، بینالمللیسازی، علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
An Adaptive study of the Achievements of Iranian Universities of Medical Sciences in Internationalization of Medical Education
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Considering the importance of internationalization in medical education, adaptation of successful international and national models can help to promote it. This study aimed at explaining the achievement of the universities of medical sciences in internationalization of medical education in Iran. Materials and methods: This descriptive-adaptive study was conducted in the international relations office at Kerman University of Medical Sciences (KMU). At first, top three universities in England, Pakistan, Ireland, Cyprus, and Greece were selected based on The Times Higher Education World University Rankings. According to the land-use planning classification in Iran, KMU is the university to follow and assess the performance of higher education in these countries. Then, information about the policies of these universities in internationalization of higher education was obtained using their websites or by request. We also collected information of KMU as a representative of eight universities of medical sciences and its affiliated academic and research centers. Results: Data about the ownership of universities, student recruitment strategies, and internationalization policies of the universities were compared with those of KMU and the weaknesses and strengths of KMU were determined. Conclusion: The universities of medical sciences in Iran are suggested to revise their missions, goals, and performance and aim to practice internationalization of higher education as an important strategy in their university prospects.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
adaptive study, achievement, Iran, internationalization
نویسندگان مقاله
فاطمه کرمی رباطی | Fatemeh Karami Robati
MSc in Medical Library and Information Sciences, Clinical Research Development Unit, Afzalipour Hospital, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان افضلی پور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
معصومه شهسواری | Masoomeh Shahsavari
MSc in Medical Library and Information Sciences, Clinical Research Development Unit, Afzalipour Hospital, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان افضلی پور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
وحید یزدی فیض آبادی | Vahid Yazdi Feyzabadi
Associate Professor, Health Services Management Research Center, Institute for Futures Studies in Health, Department of Health Management, Policy and Economics, Faculty of Management and Medical Information Sciences, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، گروه مدیریت، سیاست گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
باقر امیرحیدری | Bagher Amirheidari
Associate Professor, Department of Pharmaceutical Biotechnology, Pharmaceutics Research Center, Institute of Neuropharmacology, Faculty of Pharmacy, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار، گروه بیوتکنولوژی دارویی، مرکز تحقیقات فارماسیوتیکس، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
علی اکبر حق دوست | AliAkbar Haghdoost
Professor, Health Modeling Research Center, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استاد، مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سلمان باشزر | Salman Bashzar
PhD in Health Policy, Student Research Committee, Faculty of Management and Medical Information Sciences, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دکترای سیاستگذاری سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
عاطفه احمدی | Atefeh Ahmadi
Associate Professor, Nursing Research Center, Department of Counselling in Midwifery, Razi Faculty of Nursing and Midwifery, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری، گروه مشاوره در مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10346-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات