این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی شناسایی شرایط زمینه ای و مداخله ای در پرورش هوشیاری کارآفرینانه؛ (مطالعه کیفی تجارب زیسته ی بنیان گذاران شرکت های دانش بنیان مشهد)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، بررسی تجربه بنیان‌گذاران شرکت‌های دانش‌بنیان و شناسایی شرایط مداخله‌ای و زمینه‌ای در شکل‌گیری هوشیاری کارآفرینانه در آنان بود.روش پژوهش: در این پژوهش، از روش تحقیق گراندد تئوری سیستماتیک استفاده شده است و واحد تحلیل، مفاهیم مستخرج از روایت‌های مصاحبه شوندگان بود. جامعه آماری شامل تمامی کارآفرینان 84 شرکت دانش‌بنیان واقع در شهر مشهد در سال 1399 بوده و مصاحبه عمیق با 20 کارآفرین مدیر یا مسئول شرکت دانش‌بنیان صورت گرفت. حجم نمونه نیز بر اساس اشباع نظری پس از مصاحبه‌های عمیق تعیین شده است.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از این است که شرایط مداخله‌ای و زمینه‌ای متعددی در پرورش هوشیاری کارآفرینانه نقش دارند. شرایط مداخله‌ای شامل کنش عاطفی و سازنده در خانواده، سرمایه اجتماعی رابطه‌ای، دیگرخواهی، خودپنداره مثبت، توانایی نفوذ اجتماعی و منش سازنده می‌باشند. همچنین، شرایط زمینه‌ای در شکلگیری هوشیاری کارآفرینانه شامل میدان آموزش، پیوندهای قوی و ضعیف، مدرنیته سیال و خانواده دموکراتیک هستند.نتیجه‌گیری: هوشیاری کارآفرینانه توانایی تشخیص فرصت‌های کارآفرینی را دارد و شناسایی و پرورش شرایط مداخله‌ای و زمینه‌ای می‌تواند در پرورش هوشیاری کارآفرینانه موثر باشد. پژوهش حاضر، به شناسایی عواملی که در شکل‌گیری هوشیاری کارآفرینانه در شرکت‌های دانش‌بنیان نقش دارند، پرداخته است و می‌تواند به صورت عملیاتی در سیاست‌گذاران و فعالان در حوزه کارآفرینی و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شرایط مداخله ای و زمینه ای کارآفرینی،شرکت های دانش بنیان،کارآفرین،هوشیاری کارآفرینانه،

عنوان انگلیسی Identifying the contextual and intervening conditions in the cultivation of entrepreneurial awareness; (Qualitative study of the lived experiences of the founders of knowledge-based companies in Mashhad)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study is to investigate the experience of founders of knowledge-based companies and identify the intervening and contextual conditions that shape entrepreneurial awareness in them. Methods: The research method used in this study is theoretical and the data analysis was conducted in a qualitative way with open, central, and selective coding. The statistical population included all 53 knowledge-based companies located in Mashhad, and 20 entrepreneurs who were managers or officials of the knowledge-based companies were interviewed in-depth. The sample size was determined by theoretical saturation, and the data was coded based on research objectives using MAXQDA software. Axis categories were identified based on definitions of intervention and contextual conditions in fostering entrepreneurial awareness. Findings: The study found that various intervening and contextual conditions play a role in nurturing entrepreneurial awareness. The intervening conditions include emotional and constructive action in the family, relational social capital, positive self-concept, ability to social influence, and constructive character. The contextual conditions include the field of education, strong and weak ties, fluid modernity, and democratic family. Conclusion: Entrepreneurial awareness has a direct impact on identifying entrepreneurial opportunities, and identifying and nurturing the intervening and contextual conditions in fostering entrepreneurial awareness can facilitate the development of entrepreneurship. The study provides insights into the factors that shape entrepreneurial awareness in the context of knowledge-based companies, which can inform policies and practices aimed at fostering entrepreneurship in this sector.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شرایط مداخله ای و زمینه ای کارآفرینی,شرکت های دانش بنیان,کارآفرین,هوشیاری کارآفرینانه

نویسندگان مقاله سید کمال الدین حسینی، |
علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

احمدرضا اصغرپور ماسوله |
گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

محسن نوغانی دخت بهمنی |
گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

صادق حاتمی |
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_91736_7523edf2183d0016bcf06f16e8abccb6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات