این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۵۷-۷۰
عنوان فارسی
زیبایی معاصر : رویداد به مثابه امر نو
چکیده فارسی مقاله
زیبایی از دوره کهن تاکنون تعاریف گوناگونی داشته است. مسأله این پژوهش پرسش از معیار تعریف زیبایی در دوران معاصر است. فرض بر این است که تعریف زیبایی در دوره معاصر از محدودیتهای زیبایی ابژکتیو و سوبژکتیو رها شده است. در مرحله اول برای پاسخ به این پرسش، با روش تحلیل محتوا تلقی از زیبایی در دورههای مختلف از منظر متفکران مهم عرصه زیباشناسی در دو گرایش ابژکتیو و سوبژکتیو بررسی شده است. در مرحله بعد نشان داده شده که تعریف زیبایی در هنر معاصر به رویداد و امر نو گرایش یافته است. در آرای متفکران معاصر زیبایی از تعینهای ابژکتیو و سوبژکتیو میرهد. برای نمونه در نظر هایدگر، زیبایی همان آشکارگی هستی و حقیقت است که رخ میدهد. در مورد فلسفه و زیباشناسی معاصر فرانسوی به جای زیبایی؛ نومایگی، امر هراسآور و غریب یا «رویداد» نشسته است. رویداد را از هم پاشاندن اقتضائات سازمان بصری فرض گرفتهایم که در کنش هر هنرمندی به نحوی تحقق مییابد و متعاقباً زیبایی نیز به طور متفاوتی تعریف میشود. در این راستا با نظر به اجراهای اورلان هنرمند معاصر فرانسوی نشان میدهیم که هنرمند معاصر تجربه امور غریبِ جهانی از هم پاشیده را از سر میگذارند و زیبایی فاصلهگرفتن از جهان آشنای روزمره است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زیبایی، امر نو، رویداد، هنر معاصر، زیباشناسی
عنوان انگلیسی
Contemporary Beauty: A Turn from Objective and Subjective Point of View to the Event
چکیده انگلیسی مقاله
Beauty has different types of definition in the history of aesthetics. Objective beauty stems from plato’s point of view. Kant and Nitzsche were pioneers in proposing subjective beauty and Heidegger`s definition of beauty as event is so fundamental in contemporary philosophy. French philosophers drew inspiration from Heidegger to provide new definition for beauty and it`s criterion. Levinas played an important role in breaking definition of beauty from ordinary world. He defined art and beauty in relation to ambiguity and exotisme. Contemporary artist, Orlan with her surgeries struggles the conventions of ideal beatuy. She also separates her way from stereotypes, images and cliches in video games, TV and magazins and criticises women for being object of men and artist`s gaze. Through her controversial performance/surgeries she transformes herself to a moving sculpture who has a strange face; for example, she implanted two prosthesis in two side of her forehead instead of cheekbones which seemed like horns. Thus, ideal and subjective beauty has converted to an strange and exotic event. This event is exterior to the circle of visual requirements of artistic systems and rules.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
event, beauty, aesthetics, contemporary art, Orlan
نویسندگان مقاله
فریده آفرین | farideh afarin
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-144&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-275052.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات