این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۸۹-۹۹
عنوان فارسی
گفتمان نمایشگاه در هنر معاصر ایران (با تحلیل چرخه نمایشگاه «کارِگل»، تهران)
چکیده فارسی مقاله
از سال 1990 میلادی تاکنون، موضوع «گفتمان نمایشگاه» در مباحث نظری هنر معاصر جهان مطرح بوده و در حیطه تمرین، به مثابه فرایندی پویا در تولید مفاهیم فرهنگی مؤثر بوده است. در هنر معاصر ایران به خصوص در دهه اخیر، مباحث مربوط به نمایشگاه و رابطه اثر هنری و بیننده تا حدودی اهمیت یافته، هرچند عملاً نحوه برگزاری نمایشگاهها از روشهای مدرنیستی فراتر نرفته و نشان دادن ابژه هنری به بیننده در نمایشگاه، همچنان تکرار میشود. با این پیش زمینه، مقاله پیش رو به دنبال اثبات فرضیه خود در ارتباط با مباحث نظری چون «مادیتزدایی اثر هنری» و «مشارکت گفتمانی» در برپایی نمایشگاههای هنری ایران بوده و با مطالعه موردی نمایشگاه «کارگِل» (سومین نمایشگاه از چرخه نمایشگاهی جیغدانهای بابک گلکار در ایران)، تلاش میکند با روش تحقیق کیفی و گردآوری اطلاعات از طریق مشاهدات میدانی و اسناد مکتوب، پاسخگوی سؤالاتی در باب چگونگی برگزاری نمایشگاه، ایجاد گفتمان فرهنگی در هنر امروز ایران و جایگاه بیننده در این فرایند باشد. یافتههای پژوهشی حاکی از توان بالقوه نمایشگاههای هنری ایران است که چنانچه بر پایه حضور بیننده و شناخت دقیق ساختارهای نظری معاصر شکل بگیرند؛ آنگاه در دایره تولید و توزیع پدیدههای فرهنگی جامعه جایگاه مناسبی را در کنش گفتمانی ایجاد خواهند کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر معاصر ایران، جیغدانها، کنش گفتمانی، نمایشگاههای هنری
عنوان انگلیسی
Exhibition Discourse in Contemporary Art of Iran (By Analyzing the Exhibition Cycle “Of Labour, Of Dirt”, Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
From 1990 to the present, the subject of “exhibition discourse” has been considered both in theoretical discussions and in practice as a dynamic process that is effective in production of cultural concepts. In contemporary art of Iran, especially in recent decades, discussions related to the exhibition and the relationship of art and the audience has been somewhat important; however, practically, organizing exhibition has not been gone beyond modernist methods, and displaying art object to the audience has still a repeating content. With this background, this article seeks to prove its hypothesis in relation to the theoretical discussions such as “dematerialization of art work” and “discursive participation”, and as a case study, “Of Labour, Of Dirt” (the third exhibition of Babak Golkar’s exhibition cycle in Iran) is analyzed. Using a qualitative research method and data collection through field observations and written documents, it would try to answer the questions about curating, cultural discourse and place of audience in this process in Contemporary art of Iran. Research’s findings indicates the potentials of art exhibitions in Iran and suggests that it is formed on the basis of audience presence and precise understanding of contemporary theoretical structures. It will then create a proper place for discursive action in the circle of production and distribution of cultural phenomena in society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الهام پوریامهر | elham puriya mehr
اشرف السادات موسوی لر | ashrafalsadat mousavilar
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-146&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-275054.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات