این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۱۰۱-۱۰۹
عنوان فارسی
جایگاه برخی از اندیشههای فلسفی شرق بر سینمای هنری غرب: بررسی موردی فیلم «سرچشمه» ساختهی دارن آرنوفسکی
چکیده فارسی مقاله
در طول تاریخ صد ساله سینما، بسیاری از فیلمهای هنری، مبتنی برنوعی نگاه رویاگونه و بازآفرینی جهانی دگرگون و ویژه در برابر جهان واقعیت ساخته شدهاند. گرایش این گونه از فیلمها، به سمت ساختارشکنی، هنجارگریزی و آشناییزدایی است. سینمایی مبتنی بر دریافتهای شهودی فیلمساز از زندگی و جهان هستی. کارکردهای ساختاری و محتوایی فیلمهای هنری، ایجاد پرسش و برانگیختن تماشاگر به تأویل است. از اینرو، فیلمهای مستند و داستانی که در این قلمرو جای میگیرند، بازتاب صرف واقعیت نیستند بلکه کاشف حقیقتهاییاند که در فراسوی پدیدههای رایج زندگی، طبیعت و جهان هستی در جریان است. بر این اساس، نقد هرمنوتیکی، نقد فلسفی، دانش نشانهشناسی و زبانشناسی، ما را به دریافتهای کاملتر معناها و شناخت ویژگیهای این نوع از سینما، یاری میرساند. بنیاد این سینما بر زبان و بیان تصویری است و کلام (گفتگو یا گفتار متن) در آن نقش محوری را ایفا نمیکند. تلاش قابل ستایش سینمای هنری و شاعرانه، در نوآوری، ساختارشکنی، تجربهگرایی، هنجارگریزی و برخورداری از پیامها و معانی فلسفی و اشراقی (و به گونهای فراگیر، داشتن پیامهای مثبت) است. در فیلم «سرچشمه» ساخته دارن آرنوفسکی دنیای رویاها، افسانهها، اسطورهها و آیینها، منابع مناسبی برای الهامبخشی به این فیلم هنری و شاعرانه بودهاند. درونمایهها و اندیشههای این فیلم شاعرانه؛ عشق، زیبایی، ستایش زندگی، شکوه طبیعت، رستگاری، نقد خشونت، هستیشناسی، ترسیم رنجها، شادیها و احساسات بشری بوده و از ازیر ساختهای فلسفی، عرفانی، انسانشناسی و روانشناسی، اسطورهشناسی و تمثیلشناسی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Influence of Some Eastern Philisophical Concepts on Western Art Cinema: The Case Study of “The Fountain” by Darren Aronofsky
چکیده انگلیسی مقاله
During 100 years of the cinema history too many poetic and artistic movies have been made based on visual, dreamlike and different world especially against the real world. These movies tend to deconstruct and to break the norms a process known as defamiliarization. This cinema is based on intuitions. The content and structural functions of the artistic cinema are to make questions and to stimulate audiences to contemplate. Therefore, documentary and storyboard movies of this kind are not the pure reflection of the reality and they discover the facts beyond the common life, nature and universe. Hence, we may use hermeneutical criticism, philosophical criticism, typology and linguistics to understand this type of cinema. This cinema is based on visual language and the dialogues has main role in it. The artistic, poetic cinema’s admirable efforts are about innovation, breaking the norms, empiricism, deconstruction, and including philosophical illuminating massages and concepts (in the vast and the positive way). Darren Aronofsky used the world of dreams, myth, legends, and rituals as the sources of inspiration in poetic, artistic movie “The Fountain”. Love, beauty, worship of life, glory of nature, redemption, the criticism of violence, ontology, showing the pains and happiness and feelings of the human being are the content and the idea of this movie; moreover, this film includes the philosophical, theosophical, anthropological, psychological, mythological, and allegorical substrata.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرشاد فرشته حکمت | farshad fereshte hekmat
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-147&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-275055.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات