این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۵۸، شماره ۴، صفحات ۸۹-۹۶

عنوان فارسی میزان آگاهی و نگرش دستیاران جدیدالورود سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ دانشگاه علوم پزشکی تهران از احیا قلبی، ریوی، مغزی (CPCR)
چکیده فارسی مقاله آگاهی و مهارت کامل در انجام عملیات احیا برای کلیه پرسنل پزشکی ضروری است. در بیمارستان های دانشگاهی دستیاران جدیدالورود، خصوصا در ساعات کشیک و در اورژانس بیمارستان ها، در خط مقدم برخورد با بیماران نیازمند به احیا قرار داشته و میزان آگاهی و مهارت ایشان رابطه مستقیمی با مورتالیتی و موربیدیتی ساعات کشیک دارد این پژوهش ضمن نشان دادن میزان آگاهی (برای نیاز به برگزاری کارگاه آموزش قبل از ورود به بخش) و نگرش ایشان در مورد احیا و ارتباط آن با مشخصات فردی هر دستیار، راهکارهای بهبود کیفیت و لزوم توجه به آموزش احیا را متذکر می شود. کلیه دستیاران پذیرفته شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال های 1377 و 1378 (506 نفر) در بدو شروع دوره دستیاری با 50 سوال 4 گزینه ای در 11 مبحث احیا (آگاهی) و 8 سوال چند گزینه ای (نگرش) بطور همزمان در هر سال آزمون شدند و اطلاعات حاصله با نرم افزارهای SPSS و EPI6 آنالیز گردید. میانگین پاسخ صحیح به سوالات 11.8±55% بود، که حداکثر آن مربوط به مبحث آریتمی (68.6%) و برقراری راه هوایی (63.6%) و کمترین آن برقراری راه وریدی (43.1%) و احیا کودکان (31.5%) می گردید. یافته ها در دو سال مشابه بودند. میزان آگاهی با جنس دستیاران (P=0.002)، دانشگاه محل تحصیل دوره عمومی (P=0.031)، رشته پذیرفته شده (P=0.024) و نمره آزمون دستیاری (P< 0.001) رابطه داشت. آگاهی مردان بیشتر از زنان بود (میانگین در مردان 57.4% و زنان 54.4%). بیشترین آگاهی در فارغ التحصیلان دانشگاه های کرمان (62%) و شهید بهشتی (60.5%) و کمترین در همدان (48%) و کاشان (37%) بدست آمد. پذیرفته شدگان ارتوپدی (62.5%) و اورولوژی (61.6%) بیشترین و زنان (53.8%) و پزشکی قانونی (51.4%) کمترین آگاهی را داشتند. میزان آگاهی با زمان فارغ التحصیلی دوره عمومی رابطه ای نداشت. در مورد نگرش (با 5 گزینه بسیار زیاد تا بسیار ضعیف)، دستیاران میزان آگاهی خود را اغلب متوسط (76%)، انطباق عملیات احیا رویت شده با اصول علمی را اکثرا متوسط (65.8%)، میزان توان عملی خود را اغلب متوسط (58%)، میزان آموزش احیا در دوره پزشکی عمومی را اکثرا کم (51.5%)، منبع کسب اطلاعات در دوره عمومی را اغلب مطالعات شخصی (74.6%) و آموزش مستقیم در مورد احیا را اکثرا منفی (83%) ذکر کرده و نوعا در کارگاه آموزشی احیا را ندیده اند (92.7%). میزان آگاهی در افراد مورد مطالعه کم (55.8%) است چرا که این آگاهی باید 100% بوده و هر میزان کاهش آن به معنی عدم انجام صحیح احیا و فوت بیمار می باشد. لذا در مراکز پیشرفته دنیا، بازآموزی و اخذ تاییدیه احیا برای کادر پزشکی در دوره های زمانی خاص، ضروری است. دستیاران با آگاهی کمتر، بیشتر در رشته هایی پذیرفته شده اند که با بیمار نیازمند به احیا برخورد بیشتری دارند. تفاوت در میزان آگاهی فارغ التحصیلان پزشکی دانشگاه های مختلف، باتوجه به عدم وجود طرح درس تئوری و عملی و دوره خاص برای احیا در این دوره، نشان دهنده برنامه های آموزشی و تاکیدات دوران دانشگاهی بوده و نیز عدم ارتباط میزان آگاهی با سال های فارغ التحصیلی هم حاکی از کم بودن میزان آگاهی و آموزش اولیه می باشد. نگرش دستیاران، نامناسب بودن میزان آگاهی، توان عملی و آموزش در دوره عمومی، علمی نبودن CPRها و نبودن برنامه و توجه کافی به آموزش را تایید می کند. آموزش احیا در دوران دانشجویی بصورت واحد درسی، در انترنی بعنوان کارورزی، برنامه های بازآموزی و کارگاه آموزشی برای پزشکان عمومی، دستیاران، پرسنل و اساتید و لزوم اخذ تاییدیه سالانه، آموزش همگانی، تجهیز مراکز درمانی و تشکیل کمیته های نظارتی، اجرایی و پژوهشی احیا، نجات بخش بسیاری از نیازمندان به احیا خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The study of knowledge and attitude of new coming residents in cardiopulmonary resuscitation in Tehran University of Medical Sciences, 1377-78
چکیده انگلیسی مقاله Cardiopulmonary resuscitation (CPR) is one of the most important skills that every body must know it in medical services. In educational hospitals, the (Newly-arrived residents are in first cell for management of victims, specially in emergency rooms and at nights. Their knowledge and ability for successful CPR have a direct relation with prevalence of total mortality and morbidity. This research has assessed the knowledge and attitude of the new residents about CPR, and for answering to this question: "Is the CPR workshops necessary for all of the new residents in the beginning of their courses". All of the 506 new residents were examined simultaneously in 2 separate years with a questionnaire consist of 50 questions about their CPR secence and skills and 8 questions about their attitude in CPR. These informations were analyzed by SPSS and EPI6 softwares. The mean correct answers were 55%±11.8. The best results were about arrythmias (68.6%) and airway management (63.6%) and the worst were about IV access (43.1%) and pediatric CPR (31.5%). These findings were similar in 2 sequential years. Their knowledge had significant relation with sex (P=0.002), their original university (P=0.031), their residency course (P=0.024) and their residency reception scores (P< 0.001). Males and knowledge more than females. The max scores were from Kerman (62%) and Beheshti universities (60.5%) and the min score were from Hamadan (48%) and Kashan universities (37%). The orthopedic (62.5%) and urologic residents (61.6%) had the most knowledge and the gynecology residents (53.8%) had the least. The knowledge had no relation with the time of graduation. About their attitude in CPR: Their knowledge was moderate (65.8%), their abilities was moderate (58%) and their education about CPR in MD course had been low (51.5%). Their references for education had been individual studies (74.6%), CPR workshop had not been condected in the most universities (92.7%). knowledge about CPR is low (55.8%) and must be 100%. In advanced centers, continuous educations in CPR is essential. Residents with low scores have accepted in courses that have more CPR situations. Difference in knowledge of residents from different universities, show the different educations. Primary knowledge was low and after years, this is lower. Attitude of residents show the low knowledge, low ability, low education in MD, courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cardiopulmonary resuscitation (CPR)

نویسندگان مقاله علی محمد حاجی زینعلی | haj zeinali am


مهدی پناه خواهی | panah khahi m



نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1377&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات