این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۱۰۰-۱۱۰

عنوان فارسی تأثیر مشاوره شناختی و شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان بر ترس از زایمان و افسردگی دوران بارداری در زنان نخست‌زا : یک مطالعه مداخله ای
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ترس از زایمان یک مشکل شایع در دوران  بارداری و بویژه در زنان نخست­زا است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تأثیر مشاوره شناختی[1] و شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان  بر ترس از زایمان  و افسردگی دوران  بارداری در زنان نخست­زا اجرا شد. مواد و روش­ها:  این مطالعه به صورت مداخله ای در سال 1399 روی 154 زن باردار نخست­زا از 14 مرکز بهداشتی درمانی شهری ایلام بر اساس معیارهای ورود انجام شد. نمونه ها در قالب سه گروه مشاوره شناختی ، گروه شرکت کننده در کلاس های آمادگی برای زایمان و گروه کنترل تقسیم بندی شدند. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. در شروع مطالعه و قبل از اجرای مداخله برای هر دسته از نمونه ها در هفته 24-20 حاملگی پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی ترس از زایمان ویجیما و ارزیابی سطح افسردگی ادینبورگ تکمیل گردید. پس از اتمام مداخله و چهارهفته پس از اتمام مداخله سطح ترس و افسردگی نمونه ها مجددا سنجش و مقایسه شد. برای آنالیز و مقایسه گروه ها و درون گروه ها از نرم افزار SPSS و آزمون های توصیفی اختصاصی، تی تست، آزمون تی زوجی، ANOVA و آزمون آنالیز واریانس اندازه گیری های تکراری استفاده شد.  یافته‌ها: میانگین سنی گروه ها، سطح سواد، سن حاملگی و نوع شغل افراد نمونه قبل از شروع مطالعه تفاوت معنی داری نداشت. میانگین ترس از زایمان و افسردگی سه گروه قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت. هم نمره ترس از زایمان و هم نمره افسردگی بدنبال مشاوره شناختی در پایان مداخله و چهار هفته پس از اتمام مداخله به طور معنی داری کاهش پیدا کرد (به ترتیب 001/0=P و 01/0=P).  در گروه کلاس های آمادگی برای زایمان تفاوت معنی داری در میانگین نمره  ترس و افسردگی زنان مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: مشاوره شناختی به طور موثر و قابل توجهی می تواند منجر به کاهش سطح ترس زنان از زایمان و افسردگی زنان در دوره بارداری گردد، بنابراین می‌توان با گنجاندن آن در برنامه های مراقبت دوران بارداری به طور موثری از آن برای ارتقا سلامت زنان و نوزادان بهره برد. [1] -Cognitive counselling
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشاوره شناختی، کلاس‌های آمادگی زایمان، ترس از زایمان، افسردگی بارداری، زنان نخست باردار

عنوان انگلیسی The effect of cognitive counseling and childbirth preparation class's intervention on the fear of childbirth and depression during pregnancy in primiparous women; an experimental study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Fear of childbirth (FOC) is a common problem during pregnancy, with higher prevalence in primiparous women. The present study designed to determine the effect of cognitive counseling and childbirth preparation classchr('39')s intervention on the fear of childbirth in primiparous women. Materials and Methods: This study with an interventional design conducted in 2020 on 154 eligible primiparous pregnant women from 14 urban health centers from Ilam. Participants were divided into three groups: cognitive-behavioral counseling, the childbirth preparation classchr('39')s participants, and the control group. Sampling was done by simple random method from all the mentioned health centers. At the beginning of the study and before the initiation of intervention for each pregnant woman with the 20-24 weeks of gestational age the Demographic Questionnaire, the Wijima delivery expectation Questionnaire and the Edinburgh Depression Assessment Scale were completed. After implementation of  the cognitive counseling intervention in the form of six 90-minute sessions for 1.5 months at the end of the intervention and one month after the intervention, the level of fear and depression in participants was assessed and compared. For compering results between groups and within the groups SPSS v.22 was recruited. Statistic tests that recruited were qualitative and quantitative descriptive tests, ANOVA and repeated measures (RM), t-test and paired t-test whenever it was necessary. Results: There were no significant differences between groups according to their mean age, literacy level, gestational age and type of participantchr('39')s occupation at the start. The mean fear of childbirth and depression scores in the three groups before the intervention was not significantly different. The fear of childbirth and the depression scores decreased significantly in one month after the cognitive behavioral intervention (P=0.001, P=0.01, respectively). Participation in childbirth preparation classes reduced the level of fear and depression in participants, but not significantly. Conclusion: Cognitive counseling can effectively and significantly reduce womenchr('39')s fear of childbirth and depression during pregnancy. Therefore, by including it in the health care programs of pregnant women, its consequences can be effectively used to promote the health status of women and infants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive counseling, Childbirth preparation classes, Fear of childbirth, Pregnancy depression, Primiparous women

نویسندگان مقاله فوزیه کریمی | Fozieh Karimi
Kermanshah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

نسرین جارقادری | nasrin jaberghaderi
Kermanshah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

نادر سالاری | Nader Salari
Kermanshah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

مرضیه کبودی | Marzieh Kaboudi
Kermanshah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6347-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات