این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۵۹-۶۹
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه آموزشی رایانه ای بر اضطراب دانش آموزان دوره ابتدایی با اختلال نقص توجه - بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) نوعی اختلال عصبی- رفتاری است که اغلب با اختلالات اضطرابی همراه است و به عملکرد فرد در بسیاری از زمینهها از جمله عملکرد تحصیلی، توجه و تمرکز و ارتباطات اجتماعی صدمه میزند. مطالعات نقش برخی بازیهای رایانهای را در بهبود توجه و پردازش و طبقهبندی اطلاعات نشان دادهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی رایانهای بر اضطراب دانشآموزان با ADHD بود. روش بررسی: این پژوهش با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود که بر روی 40 نفر دانشآموز دوره ابتدایی (سال تحصیلی 1401- 1400) شهر تهران با ADHD انجام شد که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی به دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. از هردو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش 24 جلسه 60 دقیقهای به مدت 3 ماه تحت مداخله برنامه آموزشی رایانهای قرار گرفتند و سپس به منظور بررسی و پیگیری بیشتر آزمون تعقیب 3 ماه بعد مجدد در مورد دو گروه اجرا گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی رایانهای بر کاهش میزان اضطراب دانشآموزان تأثیر مثبت و از نظر آماری معنادار بود (001/0>p). نتیجهگیری: با توجه به دادهها اضطراب در پسآزمون و پیگیری گروه آزمایش، روند نزولی داشته است و میزان میانگین اضطراب کل گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نقص توجه-بیش فعالی، اضطراب، آموزش رایانهای
عنوان انگلیسی
The effectiveness of the computer training program on the anxiety of primary school students with attention deficit hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aims: Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) is a type of neurobehavioral disorder that is often associated with anxiety disorders and harms a person's performance in many areas, including academic performance, attention and concentration, and social communication. Studies have shown the role of some computer games in improving attention, processing and classifying information. The present study investigates the effectiveness of a computer training program on the anxiety of students with ADHD. Methods: This study had a pre-test and post-test design with a control group. A sample of 30 primary school students with ADHD was selected in Tehran (2021-2022). They were selected by available sampling method and randomly divided into two groups of 20 people (experimental and control groups). Both groups performed a pre-tested, and the experimental group underwent 24 sessions of 60 minutes for three months under the intervention of a computer training program, and then for further investigation and follow-up, a follow-up test was conducted three months later for the experimental and control group. The data were analyzed through multivariate analysis of variance. Results: The results showed that the computer training program had a positive effect on reducing the level of anxiety of students, and it was statistically significant (p˂0.001). Conclusion: According to the data, the anxiety in the in the post-test and follow-up of the experimental group had a downward trend, and the average level of total anxiety of the experimental group has decreased compared to the control group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Computer User Training, Anxiety
نویسندگان مقاله
ایرج آتشی | Iraj Atashi
Department of educational psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مسعود قاسمی | Masoud Ghasemi
Department of educational psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شیرین کوشکی | Shirin Kooshki
Department of educational psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4447-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی نظامی
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات