این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۲۴-۱۳۴
عنوان فارسی
الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریهی برپایه
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: اعضای هیئت علمی دانشگاه، از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار ساختار آموزشعالی یک کشور را تشکیل میدهند. از این رو، توسعه و تکمیل اعضای هیئت علمی، به عنوان بخشی از مدیریت منابع انسانی در سطح دانشگاه نقش خاصی را در مدیریت دانشگاهها ایفا میکند. بالندگی اعضای هیئت علمی کلید ارتقای کیفیت آموزش عالی محسوب میشود. هدف این پژوهش تدوین الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان بود. روش کار:ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﻬﺎرﭼﻮب رویﮑﺮد ﮐﯿﻔﯽ و ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی روش نظریهی برپایه اﻧﺠﺎم پذیرفت. دادههای مورد با به کارگیری مصاحبههای نیمه ساختار یافته، با تأکید بر دو صفت دوشادوش بودن و پیچش حلزونی، در سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA، جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نمونهگیری به صورت هدفمند و نظری بود. برای بررسی اعتبار نظریهی بر پایه، در پژوهش حاضر از سه روش، بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش و قابلیت ساخت پرسشنامه استفاده شد. یافته ها: براساس مصاحبههای انجام گرفته،650 کد یا مفهوم اولیه،92 مقوله فرعی و 14 مقوله اصلی استخراج گردید؛که مقوله های استخراجی در قالب الگوی پارادایمی تحلیل شد. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که مقولههای اساسی بالندگی در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر پیشایندها، فرایندها و برآیندها میباشد. پیشنهاد میشود سیاستگذران دانشگاهی در تئوری و عمل به این الگوی پارادیمی، دید سیستمی داشته باشند. چراکه، هر یک از این مقولهها، در برنامهریزی، سازماندهی و راهبری مطلوب بالندگی اعضای هیئت علمی مؤثر میباشند. کلید واژگان: بالندگی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه فرهنگیان.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بالندگی، اعضای هیئت علمی، نظریهی برپایه،دانشگاه فرهنگیان.
عنوان انگلیسی
Faculty Members Development Model at Farhangian University with Grounded Theory Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction:Faculty members are one of the major factors in the structure of higher education in a country.Therefore,the development of faculty members as part of university-level human resources management has a special place in university management. The faculty members development is key to promoting the quality of higher education. The purpose of this study was to develop a model of development faculty members at Farhangian University. Methods: The present study was conducted within the framework of a qualitative approach and using the grounded theory approach.Data were collected and analyzed using semi-structured interviews,focusing on the two traits of twist and compeer in three stages of open coding, axial coding and selective coding were collected and analyzed used MAXQDA software.Sampling was purposeful and theoretical. To evaluate the validity of the theory based on the present research,three methods of participant review and review of non-participating experts and questionnaire capability were used. Results: Based on the interviews, 650 codes or basic concepts, 92 sub-categories and 14 main categories were extracted; the extracted categories were analyzed in the form of a paradigm model. Conclusions: Findings show that the main categories of Faculty development in Farhangian University are based on antecedents, processes and outcomes. It is suggested that academic policymakers have a systematic view on the theory and practice of this paradigm. Because, each of these categories are effective in planning, organizing and optimally leading the development of faculty members.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Faculty development, Faculty members,Grounded Theory, Farhangian University.
نویسندگان مقاله
سیدشهاب الدین سیدحاتمی | Seyyed Shahabaddin Seyyed Hatami
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
یوسف نامور | Yousef Namvar
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
توران سلیمانی | Toran Soleimani
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
عادل زاهد بابلان | Adel Zahed Babolan
Mohaggeg University
دانشگاه محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-240-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات