این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۴۳-۱۵۱
عنوان فارسی
پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعهستیزی) و بهزیستی معنوی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خودکارآمدی و باور بهخود میتواند نقش موثری در موفقیت تحصیلی دانشجویان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیت تاریک و بهزیستی معنوی انجام شد. روش ها: برای انجام این مطالعه از یک طرح مقطعی استفاده شد. این مطالعه در سال تحصیلی 97-1396 در جامعه دانشجویان دختر ساکن خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد (587 N=). 300 نفر به روش تصادفی ساده جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، مقیاس شخصیت تاریک و مقیاس بهزیستی معنوی استفاده گردید. تحلیل استنباطی دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرمافزار SPSS-24 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که که صفات شخصیت جامعهستیزی (001/0>P ،254/0-r=) و ماکیاولی (05/0>P ،138/0-r=) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنادار و منفی داشتند. اما بین صفت شخصیت خودشیفتگی و خودکارآمدی تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج دیگر نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی معنوی ارتباط مثبت و معنادار دارد (001/0>P ،291/0r=). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 14/0 از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را میتوان بر اساس بهزیستی معنوی و صفت شخصیت تاریک جامعهسنیزی تبیین نمود (144/0, R2=379/0, R=96/24F=). نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که ویژگیهای ماکیاولی و جامعهستیزی با نقش منفی و بهزیستی معنوی با نقش مثبت بر خودکارآمدی تاثیرگذار هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی تحصیلی، شخصیت، بهزیستی معنوی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Prediction of Academic Self-Efficacy based on the Dark Triad Personality (i.e., Machiavellianism, Narcissism, and Psychopathy) and Spiritual Well-being in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Self-efficacy and Believe in self can play an effective role in studentschr('39') academic achievement. The aim of this study was to predict academic self-efficacy based on the characteristics of dark personality and spiritual well-being. Methods: A cross-sectional design was used for this study. This study was performed in the female student population in the dormitories of the Qazvin University of Medical Sciences in the academic year of 2017-18 (N=587). 300 people were selected random sampling method for inclusion in the study. To collect data, of College Academic Self-Efficacy Scale, The Dark Triad Dirty Dozen and Spiritual Well-being Scale were used. Inferential analysis of data was done using Pearson correlation and Regression tests in SPSS-24 software. Results: The results showed that there was a significant and negative relationship between antisocial personality traits (r=-0.254, P< 0.001) and Machiavelli (r=-0.138, P< 0.05) with academic self-efficacy in students. However, there was no significant correlation between narcissistic personality trait and academic self-efficacy. Other results showed that academic self-efficacy had a positive and significant relationship with spiritual well-being (r=-0.291, P< 0.001). The results of regression analysis showed that 0.14 of variance of academic self-efficacy can be explained based on spiritual well-being, dark personality trait and psychopathy personality trait (R2 =0.144, R=0.379, F= 24.96). Conclusion: This study showed that Machiavellian and sociological traits with negative role and spiritual well-being have a positive effect on self-efficacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self- Efficacy, Personality, Spiritual Well-being, Students
نویسندگان مقاله
گیتا علی پور | Gita Alipour
Rasht Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی رشت
سجاد سعادت | sajjad saadat
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
نسرین میری | Nasrin Miri
Qazvin Branch, Islami
دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1970-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات