این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۷۲-۱۸۲

عنوان فارسی شناسایی شایستگی‌های محوری مورد نیاز دانش‌آموختگان پرستاری: یک تحلیل مضمون
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شایستگی فارغ‌التحصیلان پرستاری یک مسئله مهم در امر مراقبت‌های بهداشتی است زیرا با استانداردهای حرفه‌ای، ایمنی بیمار و کیفیت مراقبت‌های پرستاری مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی‌های محوری موردنیاز دانش‌آموختگان پرستاری انجام شده است. روش کار: این مطالعه کیفی با مشارکت 35 نفر از خبرگان پرستاری از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار‌یافته و به روش نمونه‌گیری هدفمند چندگانه در سال 98-1397انجام شد. تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها با کدگذاری دستی به شیوه تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و مدل آتراید-استرلینگ انجام پذیرفت. تأیید روایی با بکارگیری راهبردهایی همچون اجرای فرایند نظام‌مند ثبت داده‌ها، افزایش تعداد و تنوع در مصاحبه‌شوندگان، بازنگری مکرر داده‌ها، کنترل توسط اعضا و داوران بیرونی انجام شد؛ و سنجش پایایی از طریق پایایی بازآزمون و پایایی بین دو کدگذار به صورت دستی انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر مقایسه و از روش هولستی استفاده شد. نتایج: در فرایند تحلیل مضمون، درمجموع 342 مضمون پایه استخراج گردید که در قالب 34 مضمون سازمان‌دهنده فرعی و 14 مضمون سازمان‌دهنده اصلی طبقه‌بندی شد و درنهایت 9 مضمون فراگیر شناسایی گردید که شامل شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای، فردی، بین‌فردی و ارتباطی، اخلاقی و رفتاری، آموزشی و پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی، رهبری و مدیریتی، فناوری اطلاعات و مدیریت دانش؛ و شایستگی‌های بین حرفه‌ای و جهانی می‌باشد. نتیجه‌گیری: توانمندسازی دانش‌آموختگان پرستاری به انواع مهارت‌ها و ابعاد مختلف شایستگی‌های محوری نه‌تنها به تضمین کیفیت و اثربخشی مراقبت‌ها و درنتیجه ارتقا سطح سلامت جامعه کمک می‌کند، بلکه موجب حفظ ارزش و جایگاه اجتماعی حرفه‌ی پرستاری می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی، شایستگی ‌محوری، دانش‌آموخته، پرستاری، تحلیل مضمون

عنوان انگلیسی Identifying the Core Competencies Required for Nursing Graduates: A Thematic Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing graduates' competency is an important issue in health care because it is related to professional standards, patient safety and quality of nursing care.The purpose of this study was to identify the core competencies required by nursing graduates. Methods: This qualitative study was conducted with the participation of 35 nursing experts through semi-structured interviews and multiple purposeful sampling in 2018-19. Data analysis was performed by manual coding and through thematic analysis with inductive approach and the Attride-Stirling model. Validation was promoted by using strategies such as implementing a systematic process of recording data, increasing the number and variety of interviewers, reviewing the data frequently, controlling members and external reviewers; And the reliability measurement was performed manually through retest reliability and reliability between the two coders, and after the coding was completed, the results of these two coding were compared with each other and the holistic method was used. Results: In the thematic analysis process, a total of 342 basic themes were extracted, which were classified into 34 sub-organizer themes and 14 main organizer themes, and finally 9 global themes were identified that included Specialized and professional competencies, individual, interpersonal and communicational, ethical and behavioral, educational and research, social and cultural, leadership and management, information technology and knowledge management; and inter-professional and global competencies. Conclusions: Empowering nursing graduates to different types of skills and dimensions of core competencies not only helps ensure the quality and effectiveness of care and thereby enhances community health, but also preserves the social value and status of the nursing profession.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Competency, Core Competency, Graduate, Nursing, Thematic Analysis

نویسندگان مقاله محمدحسین یارمحمدیان | Mohammad Hossein Yarmohammadian
University
دانشگاه

مهناز موقر | Mahnaz Movaghar
University
دانشگاه

زهرا جلیلی | Zahra Jalili
University
دانشگاه


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2549-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات