این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۶۳-۷۲
عنوان فارسی
تدوین مدل مسئولیتپذیری شخصی بر اساس الگوی ارتباطی خانواده در نوجوانان با نقش واسطهای سبکهای هویتی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای سبکهای هویتی در رابطه بین الگوی ارتباطی خانواده با مسئولیتپذیری شخصی در نوجوانان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان دختر و پسر در مقاطع دوره متوسطه دوم شهر تهران از مدرسه نمونه دولتی پسرانه علامه شعرانی منطقه 2 و نمونه دولتی دخترانه نیکان منطقه 2 در سال 1401 بودند که از بین آنها به صورت در دسترس 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس مسئولیتپذیری شخصی (PRSA، مرگلر و شیلد، 2016)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (FCP، کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002) و پرسشنامه سبک هویت (ISI، برزونسکی، 1992) بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافتهها نشان داد که جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی به صورت غیر مستقیم از طریق سبکهای هویتی توانستند مسئولیتپذیری شخصی در نوجوانان را پیشبینی کنند (001/0p‹). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که الگوی ارتباطی خانواده و سبکهای هویتی نقش کلیدی در مسئولیتپذیری شخصی نوجوانان دارند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای ارتقای مسئولیتپذیری ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی ارتباطی خانواده، سبکهای هویتی، مسئولیتپذیری شخصی.
عنوان انگلیسی
Designing a model of personal responsibility based on the family communication pattern in adolescents with the mediating role of identity styles
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the mediating role of identity styles in the relationship between family communication patterns and personal responsibility in adolescents. The present study is basic research in terms of purpose and a correlational study in terms of method. The statistical population of the present study was all male and female students in the second secondary school in Tehran from Allameh Shearani sample school for boys in Region 2 and Nikan sample school for girls in Region 2 in 2022, among them, 300 people were selected as a sample using an available sampling method. Research questionnaires included: The personal Responsibility Scale (PRSA, Mergler & Shield, 2016), the Family Communication Patterns Questionnaire (FCP, Koerner & Fitzpatrick, 2002), and the Identity Style Inventory (ISI, Berzonsky, 1992). Path analysis was used to analyze the data. The results of the path analysis indicated that the model fit in well. The findings showed that conversation orientation and conformity orientation could indirectly predict personal responsibility in adolescents through identity styles (p< 0.001). It can be concluded that family communication patterns & identity styles play a key role in personal responsibility in adolescents and it is necessary to pay attention to these factors in interacting with each other in personal responsibility promotion programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Family Communication Pattern, Identity Styles, Personal Responsibility.
نویسندگان مقاله
زینب پندار | Zainab Pendar
Ph.D. Student of Counseling, Department of Counseling, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
اسفندیار آزاد | Esfandiar Azad
Associate Professor, Behavioral Sciences Research Center, Life Style Institute, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.
فرامرز سهرابی | Faramarz Sohrabi
Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8443-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات