این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۲

عنوان فارسی اثربخشی توانمندسازی در کارکردهای اجرایی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی و معنای تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه اول
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی توانمندسازی در کارکردهای اجرایی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی و معنای تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه اول انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی‌420 دانش‌آموز دختر متوسطه اول پایه نهم از 9 مدرسه دولتی 4 مدرسه با دو کلاس در شهر گرگان در آذر سال 1400 تشکیل دادند. تعداد 30 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. از دو پرسشنامه، اضطراب پیشرفت تحصیلی آلبرت و‌هابر (AAT) و پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون-کینگ و اسمیت (MOE) و برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی براساس مدل بارکلی استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. از یافته‌ها می‌‌توان نتیجه گرفت که که با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین اضطراب پیشرفت تحصیلی و معنای تحصیلی در پس‌آزمون در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. توانمندسازی در کارکردهای اجرایی سبب کاهش اضطراب پیشرفت تحصیلی و همچنین منجر به افزایش معنای تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه می‌‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب پیشرفت تحصیلی، کارکردهای اجرایی، معنای تحصیلی.

عنوان انگلیسی The effectiveness of empowerment in executive functions on academic achievement anxiety and academic meaning of high school students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effectiveness of empowerment in executive functions on academic achievement anxiety and the academic meaning of high school students. The method of collecting quasi-experimental information with pre-test_post-test design with control groups. The statistical population of the present study consisted of all 420 first-grade and ninth-grade female students from 9 public schools, and 4 schools with two classes in Gorgan in December 2022. Thirty people were selected by a simple random sampling method based on inclusion criteria and randomly assigned to experimental and control groups. Two questionnaires, the Academic Achievement Anxiety Questionnaire of Alpert and Haber (AAT), the Academic Meaning Questionnaire of Henderson-King and Smith (MOE), and the Executive Function Training Program based on the Barkley model were used. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). From the findings, it can be concluded that by controlling the effect of the pre-test, there is a significant difference at the level of 0.01 between the average academic achievement anxiety and the academic meaning in the post-test in the experimental and control groups. This study provides practical implications for counselors and psychologists regarding the treatment of academic anxiety and the improvement of academic meaning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic achievement anxiety, executive functions, academic meaning.

نویسندگان مقاله کوثر محمودی گلوگاهی | Kosar Mahmmodi Galogahi
Department of Psychology, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran.
گروه روانشناسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.

علی خانه کشی | Ali Khanehkeshi
Department of Psychology, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran.
گروه روانشناسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8728-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات