این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۹۵-۱۰۶

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر کاهش درد بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن­آگاهی با درمان شناختی رفتاری در کاهش درد بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش زنان مبتلا به سردرد میگرنی مزمن بود که به بیمارستان­های شهر ساری در سال 1400 مراجعه کرده بودند. 45 نفر با نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تجدید نظر شده درد مک­گیل (SF-MPQ-2) دورکین و همکاران (2009) بود. یک گروه درمان ذهن­آگاهی و یک گروه درمان شناختی رفتاری را در 8 جلسه (هر هفته یک جلسه 90 دقیقه­ای) دریافت کردند. در حین اجرای پژوهش گروه گواه مداخله­ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد در مرحله پس­آزمون و پیگیری شدت درد و مولفه­های آن (ادراک حسی درد، ادراک عاطفی درد، ادراک ارزیابی درد، دردهای متنوع و گوناگون) میانگین هر دو گروه آزمایش از گروه گواه کمتر است (01/0>P) و میانگین گروه شناختی رفتاری کمتر از گروه درمان مبتنی بر ذهن­آگاهی است (05/0>P). نتایج پژوهش بیانگر اولویت استفاده از درمان شناختی رفتاری در مقایسه با درمان ذهن­آگاهی برای بهبود درد در بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی توسط روان­شناسان و مراکز درمان سردردهای میگرنی بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سردرد میگرنی، درمان ذهن‌آگاهی، درمان‌شناختی رفتاری.

عنوان انگلیسی Comparing the effectiveness of mindfulness-based therapy and cognitive behavioral therapy on reducing pain in patients with migraine headaches
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the effectiveness of mindfulness-based therapy with cognitive behavioral therapy in reducing pain in patients with migraine headaches. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a one-month follow-up with a control group. The statistical population of the research was women suffering from chronic migraine headaches who had visited Sari hospitals in 1400. 45 people were selected by convenience sampling and randomly assigned to three groups (15 people in each group). The research tool included the short-form McGill pain questionnaire (SF-MPQ-2) by Dworkin et al. (2009). One group received mindfulness therapy and one group received cognitive behavioral therapy in 8 sessions (one session of 90 minutes each week). During the implementation of the research, the control group did not receive any intervention. Repeated measurement analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that in the post-test and follow-up stage of pain intensity and its components (sensory perception of pain, emotional perception of pain, perception of pain evaluation, various pains), the mean of both experimental groups is lower than the control group (P< 0.01) and the mean of the cognitive behavioral group is lower than the group of mindfulness-based therapy (P< 0.05). The results of the research showed the preference for using cognitive behavioral therapy compared to mindfulness therapy to improve pain in patients with migraine headaches by psychologists and migraine headache treatment centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Migraine headache, mindfulness treatment, cognitive behavioral therapy.

نویسندگان مقاله فهیمه موسی زاده | Fahimeh Mousa Zadeh
PhD student in psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Rudehen Branch, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.

رحیم داوری | Rahim Davari
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Rudehen Branch, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.

افسانه طاهری | Afsaneh Taheri
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Rudehen Branch, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8742-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات