این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۱۶
عنوان فارسی
نقش الگوهای تعاملی خانواده و خودکنترلی در پیشبینی وابستگی به شبکههای اجتماعی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبین الگوهای تعاملی خانواده و خودکنترلی با وابستگی به شبکههای اجتماعی در نوجوانان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر 17-15سال مشغول به تحصیل در مدارس دولتی دوره متوسطه دوم شهرستان آبیک در سال تحصیلی 1401-1400 بود؛ که 258 نفر با روش نمونهگیری غیرتصادفی به صورت در دسترس انتخاب و از طریق شبکههای مجازی با استفاده از پرسشنامههای وابستگی به اینترنت (IAT) (یانگ، 1998) مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (RFCP) (ریچی، 1972)، خودکنترلی (SCS) (تانجی و همکاران، 2004) ارزیابی شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد. یافتههای به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد رابطه مثبت معناداری بین الگوی تعاملی گفت و شنود (01/0P<) و رابطه منفی معناداری بین الگوی تعاملی همنوایی (05/0P<) با وابستگی به شبکههای اجتماعی وجود دارد. اما بین خودکنترلی با وابستگی به شبکههای اجتماعی رابطه معنادار وجود ندارد. در واقع 19درصد واریانس وابستگی به شبکههای اجتماعی براساس الگوهای تعاملی خانواده (گفت و شنود، همنوایی)، خودکنترلی نوجوانان قابل پیشبینی است. با توجه به یافتههای به دست آمد میتوان به منظور کاهش یا پیشگیری از وابستگی به شبکههای اجتماعی در نوجوانان برنامههای ویژه به منظور بهبود الگوهای تعاملی خانواده تدوین نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوهای تعاملی خانواده، وابستگی به شبکههای اجتماعی، خودکنترلی، نوجوانان.
عنوان انگلیسی
The role of family communication patterns and self-control on dependence on social networks in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of determining the predictive role of family communication patterns and self-control with dependence on social networks in adolescents. The method of this study was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all female students aged 15-17 years studying in second-grade public high schools in Abyek City in the academic year 2021-20211. Using a non-random sampling method, 258 people were selected and they were evaluated via virtual networks using the Internet addiction test (IAT) (Yang,1998), the revised family communication pattern (RFCP) (Ritchie, 1972), and the self-control scale (SCS) (Tangney et al., 2004). The results of the Pearson correlation test revealed a significant positive relationship (P< 0.01) between the communication pattern of conversation and dependence on social networks, and a significant negative relationship (P< 0.05) between the communication pattern of conformity and dependence on social networks. But there is no significant relationship between self-control and dependence on social networks. In fact, 19% of the variance of dependence on social networks can be predicted based on family interaction patterns (dialogue, conformity), and the self-control of teenagers. Paying attention to the findings, in order to reduce or prevent dependence on social networks in teenagers, special programs can be developed to improve family interaction patterns.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
adolescents, dependence on social networks, family communication patterns, self-control.
نویسندگان مقاله
زهرا مافی | Zahra Mafi
Master's graduate University, Department of School counselor, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه مشاوره مدرسه، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
ناهید هواسی سومار | Nahid Havassi Somar
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9134-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات