این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۸۳-۱۹۶
عنوان فارسی
بررسی تجارب زیسته معلمان زن پایه اول ابتدایی از آموزش مجازی در دوران همهگیری کرونا
چکیده فارسی مقاله
با توجه به شرایط کنونی جامعه، معلمان نیاز به یادگیری استفاده از فضای مجازی و رشد مهارتهای خود جهت ارتباط هر چه بهتر با دانشآموزان دارند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته معلمان زن پایه اول ابتدایی از آموزش مجازی در دوران همهگیری کرونا بود. مطالعه حاضر به شیوه کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناختی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل معلمان زن در استان یزد در سال تحصیلی 1400-1399 بود و 12 مشارکتکننده با استفاده از شیوه هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه نیمهساختاریافته با آنها تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت. تجزیه و تحلیل دادهها با روش کلایزی صورت پذیرفت. پس از کدگذاری مصاحبهها و دستهبندی مضامین فرعی که شامل 48 مضمون بود، 11 مضمون اصلی از قبیل تعامل و سازگاری با فضای آموزش مجازی، ارتقای کیفیت آموزشی به واسطه امکانات فضای مجازی، موانع موجود در آموزش مجازی، مختل شدن فرایند نظمدهی در آموزش، تغییرات تعاملی معلم-دانشآموز ناشی از عدم حضور، تغییرات ایجاد شده در دانشآموزان، نگرانیها و دلواپسیهای معلمان در امر آموزش، اقدامات معلم و احساس کفایت ناشی از آن، تراکم نقش و فرسودگی ناشی از آن، حمایتگری کادر مدرسه و والدین از معلم، تعامل والدین (خانواده) و معلمان در امر آموزش به دست آمد. نتایج نشان داد که با وجود نوپا بودن جریان آموزش مجازی و دشواریها و معایب آن، این نوع آموزش مزایایی هم دارد که از نظر اکثر معلمان در صورتیکه بتوان آموزش مجازی و حضوری را با یکدیگر ادغام کرد، بسیار مؤثر خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مجازی، تجارب زیسته، کرونا، معلمان.
عنوان انگلیسی
A study of lived experiences of first grade female teachers of virtual education during the Corona epidemic
چکیده انگلیسی مقاله
According to the current conditions of society, teachers need to use virtual space and their skills to communicate with students as best as possible. Therefore, the aim of the present study was to investigate the lived experiences of female primary school teachers of virtual education during the Corona epidemic. The present study was conducted in a qualitative manner using the phenomenological method. The research community included female teachers in Yazd province in the academic year of 2021-2022 and 12 participants were selected using a purposive sampling method. Semi-structured interviews continued with them until theoretical saturation. Data analysis was done by the Colaizzi method. After coding the interviews and categorizing the sub-themes which included 48 themes, 11 main themes such as interaction and compatibility with the virtual education environment, improving the quality of education through the facilities of the virtual environment, the obstacles in virtual education, the disruption of the discipline process in education, teacher-student interactive changes due to absence, changes created in students, teachers' worries and anxieties in the matter of education, teacher's actions and the resulting sense of sufficiency, role density and burnout resulting from it, support of the school staff and parents to the teacher, The interaction of parents (family) and teachers in the matter of education was achieved. The results showed that despite the new nature of virtual education and its difficulties and disadvantages, it also has advantages that most teachers believe will be very effective if virtual and face-to-face education can be integrated with each other.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Virtual Education, Lived Experiences, Corona, Teachers.
نویسندگان مقاله
سارگل ابراهیمی | Sargol Ebrahimi
Family Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سوگند قاسم زاده | Sogand Ghasemzadeh
Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فاطمه جعفری بندرآبادی | Fatemeh Jafari Bondarabadi
M. A., Faculty of Humanities and Social Sciencesfamily Counseling , Ardakan's University, Ardakan, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
عاطفه محمدی فیض آبادی | Aatefeh Mohammadi Feizabadi
PhD Student in Psychology and Exceptional Child Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
شیرین مجاور | Shirin Mojaver
PhD Student in Exceptional Child Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4067-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات