این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۱۹-۲۲۸

عنوان فارسی اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل نشخوار فکری و دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل نشخوار فکری و دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی نوجوانان دختر مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی مرکز مشاوره حال خوب شهر طبس در سال 1401 بودند که به صورت نمونه‌گیری در دسترس از میان آنها 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت درمان گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی به مدت 8 جلسه 2 ساعته (هفته‌ای 2 جلسه) قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری در پژوهش مقیاس نشخوار فکری نولن- هوکسما و مارو (RRS، 1991) و پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گرتز و روئمر (DERS، 2004) بود. تحلیل داده‌های آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل نشخوار فکری و دشواری در تنظیم هیجان (01/0p=) نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی معنادار بود و نتایج حاکی از ماندگاری درمان در دوره پیگیری بود (01/0p=). بر اساس نتایج پژوهش می‌توان گفت درمان گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی روش مداخله‌ای مناسبی بر بهبود کنترل نشخوار فکری و دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دشواری تنظیم هیجان ، وسواس فکری و عملی، نشخوار فکری، ذهن آگاهی.

عنوان انگلیسی The effectiveness of mindfulness-based group therapy on controlling rumination and difficulty in regulating emotions in adolescents with obsessive-compulsive disorder
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of group therapy based on mindfulness on rumination control and difficulty in regulating emotions in adolescents with obsessive-compulsive disorder. The research method was semi-experimental with a pre-test, and post-test design with a control group and a one-month follow-up period. The statistical population of this research included all teenage girls suffering from obsessive-compulsive disorder in Tabas city in 1401, who were selected through available sampling among 30 eligible people and randomly assigned to 2 groups of 15 people. The test and evidence were replaced. The experimental group underwent mindfulness-based group therapy for 8 2-hour sessions (2 sessions per week. The measurement tool in this research was the Nolen-Hoeksma and Maro Rumination Scale (RRS) (1991) and the Gertz and Roemer Emotion Regulation Difficulty Questionnaire (DERS) (2004). Statistical data analysis was done using the repeated measurement variance analysis method. The findings showed that mindfulness-based group therapy on rumination control and difficulty in emotion regulation (p=0.01) in adolescents with obsessive-compulsive and practical disorders is significant. and the results indicated the durability of the treatment in the follow-up period (p=0.01). Based on the results of the research, it can be said that group therapy based on mindfulness is a suitable intervention method for improving the control of rumination and difficulty in regulating the emotions of adolescents with obsessive-compulsive disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotion regulation difficulty, practical obsession, rumination, Mindfulness.

نویسندگان مقاله مریم عزیزی | Maryam Azizi
Master's degree, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

یسنا فرخ سیری | Yasna FarokhSiri
Master's degree, Department of Child and Adolescent Clinical Psychology, Science and Art University, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.

فاطمه کاظمی بهمن آباد | Fatemeh Kazemi Bahman abad
Master's degree, Department of Child and Adolescent Clinical Psychology, Science and Art University, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.

زکیه زمانی | Zakiyeh Zamani
Master's degree, Department of Child and Adolescent Clinical Psychology, Science and Art University, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9163-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات