این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۱۹-۳۹

عنوان فارسی إشکالیه تلقی القرآن الکریم کنص أدبی فی ضوء نظریه التلقی لـ"هانز روبرت یاوس"
چکیده فارسی مقاله إن تلقی القرآن الکریم کنص أدبی، تعدّ أحد أنواع التلقیات لهذا النص فی القرن العشرین. فإن هذا النوع من التلقی له الجذور العمیقه فی التراث وبخاصه فی جهود دارسی الإعجاز، إلا أن هناک فروقا جذریا بین تلقی النص القرآنی أدبیا فی القدیم والجدید، وهذه الفروق ناشئه من المناهج التی تُستخدم لقراءه النص الأدبی وتحلیله، فإذا تلقینا القرآن کنص أدبی من منظور النظریات الحدیثه کنظریه التلقی، فسنواجه إشکالیات عده، إذ تقتضی هذه النظریه أن نتجاهل المؤلف وأن نعتبر النص مفتوحا یتشکل معناه بشکل جدلی؛ فالمعنی یتم "تفعیله" من خلال تلقیاته المتعاقبه، وهو نتاج العلاقه الجدلیه بین النص والقارئ والقراء أنفسهم طوال الأزمنه. یأتی هذا البحث بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی، لیکشف تلک الإشکالیات التی یثیرها تلقی القرآن کنص أدبی فی ضوء نظریه التلقی لـ"هانز روبرت یاوس". وقد اتّضح أن مبدأ الانسجام یقدم لنا معیارا لتمییز التفاسیر القریبه والبعیده عن حقیقه القرآن ویسهم فی تأطیر تدخلات القارئ التأویلیه عند تلقیه هذا النص فی ضوء النظریات الحدیثه.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله النص الأدبی، نظریه التلقی، القرآن الکریم.

عنوان انگلیسی The challenge of receiving the Qur'an as a literary text from the perspective of "Reception theory"
چکیده انگلیسی مقاله Receiving the Quran as a literary text is one of the epistemological responses of scholars to this text in the twentieth century. This kind of reception has a long history in the heritage, especially in the studies of Quranic commentators and scholars, but there are fundamental differences between the literary reading of the Quran in the past and the present, these differences arise from the methods used to analyze and study the literary text, if we look at the Quran as a literary text from the perspective of modern theories, we face challenges, because the literary text in this view is considered as an open and pluralistic text in terms of meaning, during its formation and reception. This article examined the challenges raised by receiving the Qur'an as a literary text from the perspective of "Reception theory". In this regard, it was observed that the principle of coherence provides us with a criterion for distinguishing interpretations close and far from the truth of the Qur'an and contributes to framing the reader's participation in Interpretation in process of reading Qur'an as a literary text from the perspective of modern theories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Literary Text,Reception Theory,Holy Qur&apos,an

نویسندگان مقاله زهرا دلاور | Zahra Delavar
tarbiat modares
دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس

کبری روشنفکر | Kobra Roshanfekr
tarbiat modares
استاد گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس

عیسی متقی زاده | Isa Motagizadeh
tarbiat modares
استاد گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس

حمیدرضا شعیری | Hamid Reza Shairi
Tarbiat modares
استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-23089-2&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات