این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مسکن و محیط روستا، جلد ۴۲، شماره ۱۸۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی عوامل موثر در بروز خلاقیت اجتماعی در مکان‌های شهری مطالعه موردی:کلانشهر اهواز
چکیده فارسی مقاله شهر به‌عنوان نماد کالبدی اوضاع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در هر دوره معیاری است جهت ارزیابی تحولات جامعه در آن دوران و محیط­های شهری حیطه­ای است کالبدی به‌عنوان صحنه کنش متقابل که دارای مرزهای معینی است و امکان تمرکز کنش­های اجتماعی متعامل را به هر شیوه­ای میسر می­سازد. تقویت و گسترش محیط­های شهری مناسب، فعال و پویا و سرزنده به‌عنوان یکی از اهداف راهبردی ارتقای کیفیت محیط­های  شهری همواره در صد کار طراحان و برنامه­ریزان شهری قرار دارد. بخصوص که امروز کیفیت سرزندگی عرصه­های عمومی تنزل یافته است و بروز خلاقیت اجتماعی در مکان­های شهری کم­رنگ شده است؛ شناسایی زمینه­ها، عوامل و مؤلفه‌هایی که به‌صورت ناآگاهانه می­توانند در بروز خلاقیت اجتماعی تأثیرگذار باشد دغدغه­ای است که نظر و توجه برنامه­ریزان و  طراحان شهری را به خود معطوف داشته است. با توجه به این موضوع شناسایی عوامل ناآگاهانه موجود در محیط و میزان تأثیرگذاری آن­ها در بروز خلاقیت­های اجتماعی مسئله اصلی پژوهش حاضر را تشکیل می­دهد. در راستای نیل به این هدف استفاده‌کنندگان از فضای شهری ساکنین سه محله منبع آب، نیوساید و عامری کلان‌شهر اهواز به‌عنوان جامعه آماری پژوهش و حجم نمونه نیز برابر 380 نفر محاسبه گردید. پرسشنامه پژوهش نیز به روش نمونه­گیری تصادفی در بین اعضای جامعه آماری پژوهش توزیع گردید. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز به کمک مدل­های تحلیل عاملی و مدل‌سازی معادلات ساختاری در محیط نرم‌افزارهای SPSS و Amos انجام پذیرفت. یافته­های پژوهش نشان داد 13 عامل شناسایی‌شده قادرند بالغ‌بر68.54 درصد از واریانس متغیر وابسته بروز خلاقیت اجتماعی در مکان­های شهری را تبیین نمایند. همچنین عوامل سرمایه اجتماعی و انگیزش بروز استعداد و توانمندی­ها، پاسخدهندگی فضا و تجربه خلق مکان، فرهنگ، سنت و باورهای جامعه، اصالت، تنوع، منحصر به فرد بودن فضا و مبلمان رتبه اول تا چهارم را در بین عوامل موثر بر بروز خلاقیت در مکان­های شهری به خود اختصاص داده­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت، خلاقیت اجتماعی، مکان‌های شهری، اهواز

عنوان انگلیسی effective factors on the occurrence of social creativity in urban place; case study:ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله The city as a physical symbol of the cultural, social, political and economic situation in each period is a criterion for evaluating the developments of society in that era and urban space is a domain as a scene of reciprocal action that has certain boundaries and makes it possible to concentrate social actions in any way possible. Strengthening and expanding the appropriate, active  and  dynamic and vibrant urban space as one of the strategic goals of improving the quality of urban artifact environments is always at the top of the work of urban planners and planners. Especially., today, the quality of vitality of public arenas has  been  degraded and the incidence of social creativity in urban places has been diminished, identifying the contexts, factors and components that can consciously or unconsciously affect the occurrence of social creativity is a concern that has attracted the attention of urban planners and designers. According to this issue, identifying the unconscious factors in the environment and their impact on social creativity is the main issue of this study .To achieve this goal, the users of urban space, i.e. residents of three neighborhoods of  Manba Ab, Newside and Ameri  of Ahvaz, were selected as the statistical population of the study. The sample size was calculated equal to 380 people and was distributed among the members of the statistical population by random sampling method. Data analysis was  performed using factor analysis models and structural equation modeling in SPSS and Amos software. The findings showed that 13 identified factors could explain more than 68.54% of the variance of social creativity in urban places. The results also showed that the factors of social capital and motivation for the occurrence of talents and abilities, the responsiveness of space and the experience of creating places, culture, tradition and beliefs of the society, originality, diversity, uniqueness of space and furniture ranked first to fourth among the factors affecting creativity in urban places.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Creativity, social creativity, urban places, Ahvaz

نویسندگان مقاله نازنین یار احمدی | nazanin yarahmadi
Azad University of Ahvaz
دانشگاه آزاد واحد اهواز

محمد علی خلیجی | mohammadali khaliji
Azad University of Ahvaz
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

محمد رضا رضایی | mohammadreza rezaei
Islamic Azad University, Marvdasht Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت


نشانی اینترنتی http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-5149-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمران و شهرسازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات