این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۱۶۲-۱۷۳
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازخورد عصبی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم بر توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضیات دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: توجه به سلامت روان و کارکرد شناختی مطلوب کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی در جوامع برخوردار است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر مهارتهای توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضی دانش آموزان صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل انجام شد. تعداد 51 دانش آموز به عنوان حجم نمونه تعیین شدند که به صورت تصادفی در سه گروه 17 نفره، شامل دو گروه آزمایش نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمهای و گروه کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان 8 تا 16 ساله شهر تهران در سال 1400 تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل نرم افزار IVA-2 و آزمون پیشرفت ریاضی دکتر عسگری بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمهای هر دو بر افزایش و بهبود توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضی موثر بودند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر بهبود مهارتهای توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضی دانش آموزان موثر است. یافتههای مذکور میتواند برای انتخاب نوع درمان یاریگر درمانگران باشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوروفیدبک ، تحریک الکتریکی فراجمجمه ای ، مهارتهای توجه ،تمرکز، پیشرفت ریاضی
عنوان انگلیسی
Comparing the effectiveness of interventions based on neural feedback and transcranial electrical stimulation with direct current on students' attention and concentration and mathematical progress
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Paying attention to the mental health and optimal cognitive function of children and adolescents is of great importance in societies. Therefore, the current study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of neurofeedback and transcranial electrical stimulation on students' attention and concentration skills and mathematical progress. Materials and methods: This quasi-experimental study was conducted in the form of pre-test, post-test and one-month follow-up with a control group. 51 students were randomly divided into three groups; two experimental groups including neurofeedback and transcranial electrical stimulation and the control group (n= 17 each group). Participant included all students aged 8 to 16 in Tehran in the year 2021. The data collection tool included IVA-2 software and Dr. Asgari's math achievement test. A mixed analysis of variance test was used to analyze the data. Results: The results showed that both neurofeedback and transcranial electrical stimulation were effective in increasing and improving attention and concentration and mathematical progress. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that neurofeedback and transcranial electrical stimulation are effective in improving students' attention and concentration skills and mathematical progress. The mentioned findings can help therapists to choose the type of treatment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Neurofeedback, Transcranial electrical stimulation, Attention, Concentration, Mathematical progress.
نویسندگان مقاله
محبوبه کریمی | Mahboubeh Karimi
PhD Candidate in General Psychology, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen , Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
نسرین باقری | Nasrin Bagheri
Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
پیمان حسنی ابهریان | Paiman Hasani Abharian
استادیار، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
هدیه صابری | Haide Saberi
استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1590-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
نیمه آزمایشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات