این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۰۷-۱۱۸
عنوان فارسی
طراحی الگوی یادگیریمجازیمطلوب بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با میانجیگری سازگاریتحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهشحاضر طراحی الگوی یادگیریمجازیمطلوب براساس خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهاییادگیری خودتنظیمی با میانجیگری سازگاریتحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی-همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که تعداد 300 نفر به روشنمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوریدادها از پرسشنامه آموزشمجازی (کیم و همکاران، 2005، OEQ)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999، ASEQ)، پرسشنامه راهبردهاییادگیریخودتنظیمی کرمی و همکاران، 2005، SRLSQ)، پرسشنامه سازگاریتحصیلی (بیکر و سریاک، 1984، ECQ) استفاده شد. دادهها با روش تحلیلمسیر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشانداد که بین خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهای یادگیری فراشناختی با سازگاری تحصیلی اثرمستقیم معنادار وجوددارد (05/0>p). همچنین خودکارآمدیتحصیلی، راهبردهاییادگیریشناختی، راهبردهای یادگیری فراشناختی و سازگاری تحصیلی بر یادگیریمجازیمطلوب اثرمستقیم معنیداری دارد (05/0>p). خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهاییادگیریفراشناختی بر یادگیریمجازیمطلوب از طریق سازگاری تحصیلی اثرغیرمستقیم معنیدار دارد (05/0>p) ولی راهبردهاییادگیریشناختی از طریق سازگاریتحصیلی بر یادگیریمجازیمطلوب اثرغیرمستقیم معنیدار ندارد. مدل نهایی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. میتوان نتیجهگرفت بهمنظور افزایش اثر خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهاییادگیریخودتنظیمی بر یادگیریمجازیمطلوب دانشجویان میتوان بر تقویت سازگاریتحصیلی متمرکز شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدیتحصیلی، سازگاری تحصیلی، راهبردهایخودتنظیمی، یادگیری مجازی مطلوب.
عنوان انگلیسی
Designing a Model of Optimal Online Learning Based on Academic Self-Efficacy and Self-Regulated Learning Strategies with the Mediation of Academic Adjustment
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to design a model of optimal online learning based on academic self-efficacy and self-regulated learning strategies with the mediation of academic adjustment. This research was applied in terms of purpose and the descriptive-correlational method. The statistical population of the research consisted of all the students of the Islamic Azad University of Ahvaz branch in the academic year 2021-2022, and 300 people were selected and studied by the purposive sampling method. To collect data Online Education Questionnaire(Kim et al., 2005, OEQ), Academic Self-Efficacy Questionnaire(Jinks & Morgan, 1999, ASEQ), Self-Regulated Learning Strategies Questionnaire(Karmi et al., 2006, SRLSQ), Educational Compatibility Questionnaire(Baker & Seriak, 1984, ECQ) were used. The data were analyzed by the path analysis method. The research findings showed that the path coefficient of the direct effect of academic self-efficacy and metacognitive learning strategies on academic adjustment is significant (p< 0/05). Also, the path coefficient of the direct effect of academic self-efficacy, cognitive learning strategies, metacognitive learning strategies, and academic adjustment on online learning is significant(p< 0/05). The indirect effect of academic self-efficacy, cognitive learning strategies, and metacognitive learning strategies on online learning was significant through academic adjustment(p< 0/05), and the effect of cognitive learning strategies on optimal online learning was not significant through academic adjustment. The model has a flattering fit. It can be concluded that to increase the effect of academic self-efficacy and self-regulated learning strategies on the optimal online learning of students, it is possible to focus on strengthening academic adjustment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Self-Efficacy, Academic adjustment, Self-Regulation Strategies, Optimal Online Learning.
نویسندگان مقاله
مریم نژاداسدی | Maryam Nezhadasadi
M. A., Department of Educational Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
سحر صفرزاده | Sahar Safarzadeh
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9127-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات