این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۰۷-۱۱۸

عنوان فارسی طراحی الگوی یادگیری‌مجازی‌مطلوب بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با میانجی‌گری سازگاری‌تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش­حاضر طراحی الگوی یادگیری­مجازی­مطلوب براساس خودکارآمدی­تحصیلی و راهبردهای­یادگیری خودتنظیمی با میانجی­گری سازگاری­تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی­-همبستگی بود. جامعه­آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که تعداد 300 نفر به روش­نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع­آوری­دادها از پرسشنامه آموزش­مجازی (کیم و همکاران، 2005، OEQ)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999، ASEQ)، پرسشنامه راهبردهای­یادگیری­خودتنظیمی کرمی و همکاران،  2005، SRLSQ)، پرسشنامه سازگاری­تحصیلی (بیکر و سریاک، 1984، ECQ) استفاده شد. داده­ها با روش تحلیل­مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار­گرفت. یافته­های پژوهش نشان­داد که بین خودکارآمدی­تحصیلی و راهبردهای یادگیری فراشناختی با سازگاری تحصیلی اثرمستقیم معنادار وجود­دارد (05/0>p). همچنین خودکارآمدی­تحصیلی، راهبردهای­یادگیری­شناختی، راهبردهای یادگیری فراشناختی و سازگاری تحصیلی بر یادگیری­مجازی­مطلوب اثرمستقیم معنی­داری دارد (05/0>p). خودکارآمدی­تحصیلی و راهبردهای­یادگیری­فراشناختی بر یادگیری­مجازی­مطلوب از طریق سازگاری تحصیلی اثرغیرمستقیم معنی­دار دارد (05/0>p) ولی راهبردهای­یادگیری­شناختی از طریق سازگاری­تحصیلی بر یادگیری­مجازی­مطلوب اثرغیرمستقیم معنی­دار ندارد. مدل نهایی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. می­توان نتیجه­گرفت به­منظور افزایش اثر خودکارآمدی­تحصیلی و راهبردهای­یادگیری­خودتنظیمی بر یادگیری­مجازی­مطلوب دانشجویان می­توان بر تقویت سازگاری­تحصیلی متمرکز شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی‌تحصیلی، سازگاری تحصیلی، راهبردهای‌خودتنظیمی، یادگیری مجازی مطلوب.

عنوان انگلیسی Designing a Model of Optimal Online Learning Based on Academic Self-Efficacy and Self-Regulated Learning Strategies with the Mediation of Academic Adjustment
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to design a model of optimal online learning based on academic self-efficacy and self-regulated learning strategies with the mediation of academic adjustment. This research was applied in terms of purpose and the descriptive-correlational method. The statistical population of the research consisted of all the students of the Islamic Azad University of Ahvaz branch in the academic year 2021-2022, and 300 people were selected and studied by the purposive sampling method. To collect data Online Education Questionnaire(Kim et al., 2005, OEQ), Academic Self-Efficacy Questionnaire(Jinks & Morgan, 1999, ASEQ), Self-Regulated Learning Strategies Questionnaire(Karmi et al., 2006, SRLSQ), Educational Compatibility Questionnaire(Baker & Seriak, 1984, ECQ) were used. The data were analyzed by the path analysis method. The research findings showed that the path coefficient of the direct effect of academic self-efficacy and metacognitive learning strategies on academic adjustment is significant (p< 0/05). Also, the path coefficient of the direct effect of academic self-efficacy, cognitive learning strategies, metacognitive learning strategies, and academic adjustment on online learning is significant(p< 0/05). The indirect effect of academic self-efficacy, cognitive learning strategies, and metacognitive learning strategies on online learning was significant through academic adjustment(p< 0/05), and the effect of cognitive learning strategies on optimal online learning was not significant through academic adjustment. The model has a flattering fit. It can be concluded that to increase the effect of academic self-efficacy and self-regulated learning strategies on the optimal online learning of students, it is possible to focus on strengthening academic adjustment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Self-Efficacy, Academic adjustment, Self-Regulation Strategies, Optimal Online Learning.

نویسندگان مقاله مریم نژاداسدی | Maryam Nezhadasadi
M. A., Department of Educational Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

سحر صفرزاده | Sahar Safarzadeh
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9127-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات