این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۷۵-۱۸۴
عنوان فارسی
رابطه تنظیم هیجانی والدین و مهارت اجتماعی فرزندان با توجه به نقش واسطه ای شیوه برخورد والدین با هیجانهای منفی فرزندان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه ای شیوه برخورد والدین با هیجانهای منفی فرزندان در رابطه بین تنظیم هیجانی در تبیین مهارت اجتماعی فرزندان بود. پژوهش از نوع توصیفی –همبستگی بود. جامعه آماری والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بوند. حجم نمونه 300 نفر و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند که 286 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند. ابزار پژوهش پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی (SSRS) گرشام و الیوت، (1990)، مشکلات در نظمبخشی هیجانی (DERS) گراتز و روئمر (2004) و شیوههای برخورد با هیجانات منفی کودکان (CCNES) (فابز و همکاران، 1990) بودند. جهت تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS-SEM3 استفاده شد. یافتهها نشان داد تنظیم هیجان، رابطه مستقیم و مثبت با مهارت اجتماعی فرزندان (39/0=β، 001/0= p) ارد. تنظیم هیجانی رابطه مستقیم و مثبت با شیوه های غیر حمایتی (32/0=β، 4/0= p) دارد. شیوه های حمایتی برخورد رابطه مستقیم و مثبت با مهارت اجتماعی (33/0=β، 001/0= p) داشت، اما شیوه های غیر حمایتی رابطه مستقیم و منفی با مهارت اجتماعی فرزندان (19/0-=β، 01/0= p ) داشت. تنظیم هیجان به طور غیر مستقیم و منفی، باواسطهای شیوه های غیر حمایتی برخورد (07/0-=β، 03/0= p) با مهارت اجتماعی فرزندان رابطه داشت. مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد مهارت اجتماعی فرزندان تحت تأثیر تنظیم هیجانی و همچنین شیوه های برخورد والدین با هیجانهای منفی فرزندان قرار دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجان، اجتماعی سازی هیجانی، شیوه های برخورد با هیجانات منفی کودکان، مهارت اجتماعی.
عنوان انگلیسی
The relationship between parents' emotional regulation and children's social skills, considering the mediating role of parents' coping styles with children's negative emotions
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to determine the mediating role of parents coping styles with children's negative emotions in the relationship between emotional regulation and children's social skills. The research method is a descriptive correlation. The statistical population was the parents of primary school students in Yazd City in the academic year 2021-2022. The sample size was 300 people and they were selected by the multi-stage cluster sampling method, and finally, 286 people completed the questionnaires. Research measurement included the social skills rating system (SSRS) (Gresham & Elliott 1990), the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) (Gratz & Roemer, 2004), And Coping With Children's Negative Emotions Scale (CCNES) (Fabbes et al. 1990). The structural equation method and PLS-SEM3 software were used to analyze the data. The findings showed that emotional regulation has a direct and positive relationship with children's social skills (p=0.001, β=0.39). Emotional regulation has a direct and positive relationship with non-supportive practices (β=0.32, p=0.4). Supportive coping methods had a direct and positive relationship with social skills (β=0.33, p=0.001), but non-supportive methods had a direct and negative relationship with children's social skills (-0.19). =β, p=0.01). Emotion regulation was indirectly and negatively related to children's social skills through non-supportive coping methods (β=-0.07, p=0.03). The results of the present study showed that children's social skills are influenced by parents' emotional regulation and CCNE.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
emotion regulation, Emotional socialization, parents&apos, coping styles with children&apos,s negative emotions, social skills.
نویسندگان مقاله
علیرضا شریفی اردانی | Alireza sharifi ardani
PhD in Educational Psychology, Department of psychology and Educational Science, University of Shiraz, Shiraz, Iran.
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
فاطمه قهوهچی الحسینی | Fatemeh Ghahvehchi-Alhosseini
MSc student in Positive Islamic psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Yazd, Yazd, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی گرایش مثبت گرا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.
مرضیه اثنان عشریه | Marzieh Asnanasharieh
MSc in School Counseling, Department of Counseling, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، یزد، ایران.
مهدی تولائی | Mehdi Tavallaei
Assistant Professor, Department of Psychology & Educational Science, Faculty of Humanities, Imam Javad University College, Yazd, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، یزد، ایران.
ریّان رجبی | Rayyan Rajabi
MSc. in general Psychology, lecturer of the Department of Psychology & Educational Science, Faculty of Humanities, Imam Javad University College, Yazd, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مدرس گروه روانشناسی و علوم تربیتی موسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6531-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات