این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۰۹-۲۱۸
عنوان فارسی
تأثیر رویکرد کوتاهمدت راه حلمحور بر سبکهای مقابلهای و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد کوتاهمدت راه حلمحور بر سبکهای مقابلهای و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر تیزهوش پایه نهم شهر ارومیه در شش ماهه اول سال تحصیلی 99-1398 بودند. پرسشنامه نشاط ذهنی بین آنها توزیع و تعداد 30 نفر که در این آزمون پایینتری نسبت به بقیه کسب کردند به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه یکسان 15 نفره آزمایش و گروه در انتظار درمان گمارده شدند. گــروه آزمــایش، طی 8 جلســه 90 دقیقــهای در هر هفته دو جلسه، درمان گروهــی راه حلمحور را دریافت کردند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سبکهای مقابلهای (WOCQ) (لازاروس و فولکمن، 1984) و نشاط ذهنی (SVS) (ریان و فردریک، 1997)، استفاده شد. جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که باکنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون افراد گروه آزمایش و گروه در انتظار درمان در متغیرهای سبکهای مقابلهای و نشاط ذهنی، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که رویکرد کوتاهمدت راه حلمحور بر کاهش سبک مقابلهای هیجانمدار و افزایش سبک مقابلهای مسئلهمدار و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان راه حل محور، سبک مقابله هیجان مدار، سبک مقابله مسئله مدار، نشاط ذهنی، دانش آموزان تیزهوش.
عنوان انگلیسی
The effect of solution-focused short-term approach on on emotion-oriented and coping styles of gifted student
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the effect of a short-term solution-oriented approach on the coping styles and mental vitality of gifted students. The method of this research was quasi-experimental and the research design was pretest-posttest with a control group. The statistical population of the study included all gifted ninth-grade female students in Urmia in the first six months of the 2019-2020 academic year. The mental vitality questionnaire was distributed among them and 30 people who scored lower on this test than the others were selected by voluntary purposive method and randomly divided into two equal groups (each group of 15 people). The experimental group received solution-based group therapy for 8 sessions of 90 minutes per week, and the control group was placed on a waiting list. In order to collect information, the Way Of Coping Questionnaire )WOCQ) (Lazarus and Folkman, 1984) and Mental Happiness Questionnaire (SVS) (Frederick, 1997) were used. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the research data. The findings of the study showed that by controlling the effect of the pre-test, there was a significant difference between the mean post-test scores of the experimental and control groups in the variables of coping styles and mental vitality (P< 0/001). It can be said that the short-term solution-oriented approach is effective in reducing the emotional-oriented coping style and increasing the problem-oriented coping style and mental vitality of gifted students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Solution-oriented therapy, emotion-oriented coping style, problem-oriented coping style, mental vitality, gifted students.
نویسندگان مقاله
مهسا اصغری | Mahsa Asqhari
Master of Educational Sciences (Curriculum Orientation), Islamic Azad University, Urmia Branch, Urmia, Iran.
کارشناس ارشد علوم تربیتی (گرایش برنامه ریزی درسی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران.
صابر کرمی | Saber Karami
M.A. of General Psychology, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
مونا برادران خانیانی | Mona Baradaran Khaniani
M.A. of School Consultant, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
مهری الیاسی | Mehri Elyasi
M.A. of School Consultant, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
محمدرضا قنبری هاشم آبادی | Mohammad Reza Ghanbari Hashemabadi
PhD student in Psychology, Islamic Azad University, Bojnourd Branch, Bojnourd, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3138-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات