این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه در پیش‌بینی افکار خودکشی‌گرایانه دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله مقدمه‌: تغییرات خاص دوران نوجوانی‌، آن‌ها را نسبت به تجربه افکار و رفتارهای خودکشی‌گرایانه آسیب‌پذیرتر می‌کند‌. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه در پیش‌بینی افکار خودکشی‌گرایانه دختران نوجوان انجام شد. روش کار‌: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بودند که در سال تحصیلی 400 - 1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه  تعداد  343 دانش‌آموز دختر بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های افکار خودکشی‌گرایانه بک‌‌، قلدری ایلی نویز و پیوند با مدرسه استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: یافته‌ها  نشان داد که بین قربانی شدن توسط همسالان  و افکار خودکشی‌گرایانه رابطه  مثبت و معنی‌‌داری وجود دارد (01/0>P ) هم‌چنین  بین پیوند با مدرسه  و افکار خودکشی‌گرایانه رابطه منفی و معنی‌‌داری وجود دارد (01/0> P) نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که  21 درصد از واریانس افکار خودکشی به‌وسیله قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه تبیین می‌شود. نتیجه‌گیری: قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه توان پیش‌بینی افکار خودکشی‌گرایانه دختران نوجوان را دارد. لذا پیشنهاد می‌شود که مشاوران جهت کاهش افکار خودکشی‌گرایانه و بهبود سلامت روان نوجوانان نقش این متغیرها را در نظر بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دختران نوجوان ، پیوند با مدرسه ، افکار خودکشی‌گرایانه

عنوان انگلیسی The role of victimization by peers and School connectedness in predicting suicidal thoughts of Adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Specific changes during adolescence make them more vulnerable to experiencing suicidal thoughts and behaviors. The present study was conducted with the aim to determine the role of victimization by peers and school connectedness in predicting the suicidal thoughts of adolescent girls. Methods: The present study was a descriptive correlation. The population of this research included all the female students in the second year of secondary school in Ahvaz, who were studying in the academic year 2020-2021. The study sample was 343 female students who participated in the research using the available sampling method. To collect data, Beck's suicidal thoughts questionnaires, Illinois bullying, and school connection questionnaires were used.  Research data were analyzed by Pearson's correlation coefficient and multiple regression. Findings: The findings showed that there is a positive and significant relationship between being victimized by peers and suicidal thoughts (P < 0.01), and there is also a negative and significant relationship between being connected to school and suicidal thoughts (P < 0.01). The results of multiple regression showed that 21% of the variance of suicidal thoughts is explained by victimization by peers and the connection with school. Conclusion: Victimization by peers and connection with school can predict the suicidal thoughts of adolescent girls. Therefore, it is suggested that counselors consider the role of these variables to reduce suicidal thoughts and improve the mental health of adolescents.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescent girls, School connectedness, Suicidal thoughts

نویسندگان مقاله ابوالقاسم محمدحسینی حاجی‌رو | Abulghasem Mohammad Hosseini Haji Rou
کارشناس ارشد روان‌شناسی مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

خدیجه شیرالی‌نیا | Khadijeh Shiralinia
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

ذبیح‌اله عباس‌پور | Zabihollah Abbaspour
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2150-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات