این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۵

عنوان فارسی بررسی تجربی فشار وارده بر بدنه‌های شناور تریماران از نگاه پدیده کوبش
چکیده فارسی مقاله کوبش بطور معمول ترکیبی از بارهای مختلفی است که بر بدنه شناور وارد می‌شود و یکی از عوامل اساسی ایجاد خرابی و شکست در سازه شناورها است. تاثیر ناشی از کوبش در مقایسه با سایر بارگذاری‌های حاصل از امواج دریا، قابل ملاحظه بوده بطوریکه در برخی از مواقع بصورت محلی شناورها را دچار آسیب‌های سازه‌ای جدی می کنند. عدم تخمین صحیح بارهای ناشی از کوبش، باعث طراحی نامناسب سازه کشتی، و در نتیجه تضعیف ایمنی کشتی می‌گردد. در شناورهای سه بدنه نیروی سیالی که به بدنه کناری شناور اعمال می‌شود توسط عرشه عرضی به بدنه اصلی منتقل می‌گردد. در نتیجه یکی از مهمترین بخش‌های‌ سازه این شناور، سازه عرشه عرضی است که طراحی آن نیاز به محاسبه نیروهای موج وارد بر آن دارد. در این مقاله پدیده کوبش بر روی بدنه کناری و عرشه عرضی شناور سه بدنه از طریق اندازه‌گیری فشار ایجاد شده ناشی از برخورد بدنه مدل شناور با سطح آب به صورت تجربی بررسی گردیده است. نتایج نشان داد ‌که در شناورهای سه‌بدنه در قسمت های کف شناور از سینه به سمت پاشنه فشار وارده به کف افزایش می یابد. همچنین فشار وارد بر عرشه عرضی از بدنه اصلی به سمت بدنه های کناری افزایش می یابد. در موقعیت محور سکان و خروجی شافت از بدنه اصلی بدلیل برخورد زودتر پاشنه بدنه اصلی با سطح آب نسبت به بدنه های کناری فشار وارده نسبت به سایر موقعیت ها بیشتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کوبش، شناور سه‌بدنه، بیشینه فشار، توزیع فشار، عرشه عرضی،

عنوان انگلیسی Experimental study of the pressure on the hulls of trimaran vessel from the viewpoint of the slamming phenomenon
چکیده انگلیسی مقاله Slamming is usually a combination of different loads on the vessel hull and is one of the main causes of failure and failure in the structure of vessels. The influence of slamming compared to other loads from the sea waves is so significant that in some cases the vessels are severely damaged locally by structural damages. Failure to accurately estimate the influence of slamming will result in improper design of the ship's structure, thereby weakening the ship's safety. In trimaran vessels, the fluid force applied to the side hulls is transmitted to the main hull by a transverse deck. As a result, one of the most important parts of the structure of this vessel is the transverse deck structure, the design of which requires the calculation of the incoming wave forces. In this paper, the phenomenon of slamming on the side hull and the transverse deck of the trimaran has been examined experimentally by measuring the pressure created by the collision of the model of trimaran vessel with the water surface. The results showed that in bottom regions of trimaran vessels, the pressure on bottom is increased going from stem towards stern. Also, the pressure on the transverse deck increases from the main hull to the side hulls. In the position of the shaft axis and the shaft post at the main hull, owing to the earlier impact of the stern of the main hull with the water surface compared to the side hulls, the pressure is higher than the other positions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کوبش, شناور سه‌بدنه, بیشینه فشار, توزیع فشار, عرشه عرضی

نویسندگان مقاله روح اله میرزاآقانسب گردرودباری |
کارشناس ارشد دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

محمدرضا خدمتی |
استاد دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

کریم اکبری وکیل ابادی |
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

ابوالفتح عسکریان خوب |
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_247569_3d26e07cfd7a87a412d8eaf481f00ec0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات