این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۱، شماره ۷۱۵، صفحات ۲۵۱-۲۵۹
عنوان فارسی
طراحی و روانسنجی ابزار سنجش اثربخشی آموزش الکترونیکی در دوران شیوع کووید-۱۹ در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشیمقدمه: تأثیرات رشد تکنولوژی آموزش الکترونیکی در حوزهی علوم پزشکی چشمگیر بوده است و بررسی ابعاد اثرات آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی اهمیت دارد. مطالعهی حاضر با هدف طراحی و روانسنجی ابزار سنجش اثربخشی آموزش الکترونیکی در بین دانشجویان انجام گردید.روشها: این مطالعه، بخشی از یک مطالعهی بزرگتر است که به روش ترکیبی متوالی در سال 1399 و در 2 مرحله، طراحی و روانسنجی، انجام گردید. برای طراحی عبارتهای ابزار از مرور متون استفاده شد. سپس در مرحلهی دوم، روانسنجی ابزار از لحاظ روایی صوری (کمی و کیفی)، روایی محتوا (کمی و کیفی)، روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی)، همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) و ثبات (آزمون مجدد) ارزیابی شد.یافتهها: ابزار اولیه با 83 عبارت تهیه شد که پس از روانسنجی به 60 عبارت با شش حیطه با اسامی «رضایتمندی»، «محتوا و مواد آموزشی»، «فعالیتهای یاددهی- یادگیری»، «بازخورد و ارزشیابی و انعطافپذیری»، «تناسب و حجم کاری»، «زیرساخت و فنآوری و پشتیبانی» تقلیل یافت. نتایج حاصل از بررسی پایایی با استفاده از روش همسانی درونی نشان داد، ابزار مذکور از همسانی درونی مناسبی (ضریب آلفای کرونباخ 0/86 تا 0/92) برخوردار بود. نتایج حاصل از بررسی پایایی با استفاده از روش آزمون مجدد، نشان از پایا بودن کل ابزار داشت (0/001 > P، 0/7 < r).نتیجهگیری: ابزار سنجش اثربخشی آموزش الکترونیکی، از روایی و پایایی در جمعیت هدف دانشجویان برخوردار بود. لذا این ابزار میتواند برای مقاصد تحقیقاتی، آموزشی و عملی و ارزیابی اثربخشی آموزش الکترونیکی در هنگام شیوع کووید-19 در بین دانشجویان استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روانسنجی، تحلیل عاملی، آموزش الکترونیکی، ارزیابی، دانشجو، کووید- 19،
عنوان انگلیسی
Designing and Psychometrics of Evaluation Tool for the Effectiveness of E-Learning during the Outbreak of COVID-19 among Students of Qazvin University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The impacts of the growth of e-learning technology in medical sciences have been very significant, and it is essential to evaluate the dimensions of the effects of e-learning in medical sciences. The current study aimed to compile and psychometric test of a suitable tool to evaluate the effectiveness of e-learning among students during the COVID-19 pandemic.Methods: This study is part of a larger study which was conducted using a combined consecutive method in 2020. It was designed and psychometrically analyzed in two stages. The literature review was used to design the questionnaire items. Face validity and content validity were evaluated quantitatively and qualitatively, and also construct validity (exploratory factor analysis), internal consistency (Cronbach's alpha), and stability (retest reliability) were evaluated.Findings: The initial questionnaire was designed with 75 questions that after psychometric analyzed was reduced to 60 items with six dimensions. The six dimensions were named as follows: satisfaction, educational content, and materials; learning-teaching activities; feedback and evaluation and flexibility; fitness and workload; infrastructure, technology, and support. The results of total Cronbach's alpha of the tool were 0.95, retest with a correlation coefficient of 0.95 for the whole tool, and P < 0.001 showed that the instrument had desired reliability.Conclusion: The tool for measuring the effectiveness of e-learning had validity and reliability in the target population of students. Therefore, this tool can be used for research, educational, and practical purposes and to evaluate the effectiveness of e-learning during the outbreak of COVID-19 among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
روانسنجی, تحلیل عاملی, آموزش الکترونیکی, ارزیابی, دانشجو, کووید- 19
نویسندگان مقاله
پیمان نامدار |
دانشیار، متخصص طب اورژانس، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
لیلا دهقانکار |
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکدهی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
رحمن پناهی |
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
لیلی یکه فلاح |
دانشیار، گروه مراقبتهای ویژه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکدهی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_30961_8ddd71db94e43bbf73205c0917c994af.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات