این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۵، شماره ۴، صفحات ۶-۶

عنوان فارسی بررسی تجربی و عددی رشد ترک خستگی در آلیاژ تیتانیوم Ti-۶Al-۴V در حضور تنش‌های پسماند
چکیده فارسی مقاله رشد ترک خستگی از مکانیزم های آسیب در سازه‌های مهندسی می‌باشد که با وجود حوزه‌ی تنش پسماند کششی تشدید می‌گردد. در این پژوهش، اثر تنش پسماند کششی در جلوی جبهه ترک بر روی رشد ترک خستگی در نمونه های از جنس آلیاژ تیتانیوم مورد بررسی قرار گرفته‌است. تنش پسماند مکانیکی با استفاده از روش خمش چهار نقطه بر روی نمونه ها اعمال شده است و همچنین اندازه‌گیری تنش پسماند با استفاده از روش کرنش سنجی سوراخ انجام گرفته است. آزمون رشد ترک خستگی مطابق با استاندارد E647 بر روی نمونه‌های SEN(b) دارای تنش پسماند و بدون تنش پسماند صورت پذیرفته و تکرارپذیری آزمایش بررسی شده است. به منظور بررسی ناحیه پلاستیک نوک ترک، تنش پسماند اعمالی و بدست آوردن پارامتر‌های مکانیک شکست از نرم‌افزار تجاری المان محدود آباکوس استفاده شده است. نتایج المان محدود تطابق خوبی با نتایج تجربی داشت. نتایج بررسی‌های المان محدود و تجربی، میزان افزایش نرخ رشد ترک خستگی در حضور تنش پسماند کششی را نشان می‌دهد. این افزایش نرخ رشد ترک خستگی تا 50 درصد می‌تواند عمر خستگی را کاهش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رشد ترک خستگی، تنش پسماند، آلیاژ تیتانیوم، انتگرال J،

عنوان انگلیسی A Numerical and Experimental Study on Fatigue Crack Growth of Ti-6Al-4V specimens in Presence of Residual Stress
چکیده انگلیسی مقاله Fatigue Crack Growth is an important physical phenomenon and one of the damage mechanisms in engineering materials. This damage mechanism is intensified in the presence of tensile residual stresses. In contrast, compressive residual stresses delay the fatigue crack growth process. In this study, The effects of tensile residual stresses are studied on fatigue crack growth in the titanium alloy Ti-6Al-4V specimens. Mechanical residual stresses are induced in the samples using the 4-point bending method and measured using the hole drilling technique. Fatigue crack growth tests are conducted on SEN(b) specimens according to the ASTM-E647 standard, using samples with and without residual stresses. The commercial finite element software ABAQUS was used to study the distribution of residual stresses, the plastic zone sizes at the crack front and fracture mechanics parameters. The finite element results were in good agreement with the experimental results. The results reveal that the presence of tensile residual stress may accelerate the fatigue crack growth rate in the specimens. This increase in fatigue crack growth rate can reduce the fatigue life of samples up to 50%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رشد ترک خستگی, تنش پسماند, آلیاژ تیتانیوم, انتگرال J

نویسندگان مقاله محمد نوقابی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

امیرمحمد زنگنه |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

ایرج ستاری فر |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_5181_93d8502e934c650dca92f60923592549.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات