این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش رویکرد بن‌مایه‌شناسی در تعیین نوع ادبی روایت‌های داستانی
چکیده فارسی مقاله دانش انواع ادبی از رویکردهای درون‌متنی باسابقه و تأثیرگذاری است که از گذشته برای طبقه‌بندی متون در نظر گرفته می‌شده و دگرگونی‌هایی را نیز تا کنون از سر گذرانده است. پیشینۀ کاربرد نظریّۀ انواع در ایران به یک سده نمی‌رسد و هنوز اطلاق موجّه آن به صورت فراگیر در بسیاری از حوزه‌ها و جریان‌های ادبی با ابهام و چالش روبه‌رو بوده است. به عنوان مثال، در طبقه‌بندی روایت‌های داستانی کهن، این پرسش مطرح می‌شود که: بر چه اساس و با چه استدلالی می‌توان نوع ادبی مسلّط در متون یادشده را اثبات کرد؟ فقدان پژوهش و نقد جدّی در پاسخ به این پرسش، سبب شده تا در طیّ دهه‌ها، پژوهشگران بدون هیچ روشنگری علمی و روشمندی داستان‌های کهن فارسی را با توسّل به اصطلاحات ادبی خودساخته، غیر علمی و بعضاً گنگ معرّفی کنند و این امر در حالی است که اصطلاحات رایج نه تنها دلالتی جامع و مانع بر مشخّصات محتوایی و زبانی این گونه روایات ندارند، بلکه گاه حتّی آن‌ها را در تعلیق نوعی نگاه داشته یا دچار هم‌پوشانی چندگانۀ نوعی می‌کنند. از آن‌جایی که یکی از کارکردهای رویکرد بن‌مایه‌شناسی، تعیین نوع ادبی متون است، پژوهش حاضر کوشیده تا در پیوند با انواع ارسطویی، از این استعداد بالقوّه که تا کنون از نظرها دور مانده، بهره برده و برای نخستین بار، به روش استقرایی و با تکیه بر جامعۀ آماری بن‌‌مایه‌های سه روایت داستانی ابوطاهر طرسوسی، تعلّق نوع ادبی آن‌ها را به حماسه اثبات کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،نوع ادبی،بن‌مایه‌شناسی،حماسه،ابوطاهر طرسوسی،روایت‌های داستانی.

عنوان انگلیسی The role of motif study in determining the literary genre of narratives
چکیده انگلیسی مقاله The knowledge of literary genres is one of the long-standing and influential intertextual approaches that has been considered for the classification of texts since the past and has undergone changes until now. The background of the theory of genres in Iran is less than a century, and its justified application in a comprehensive manner in many fields and literary trends has still faced ambiguity and challenges. For example, in the classification of ancient narratives, the question is: On what basis and what thoughts can the dominant literary genres in these texts be proved? The lack of serious research and criticism in response to this question has caused that over the decades, researchers without any Scientific and methodical explanation, introduce ancient Persian stories by resorting to self-made, non-scientific and sometimes dumb literary terms, and while the common terms not only do not have a comprehensive indication of the content and linguistic characteristics of such narratives, but even keep them in a genre Indecision or cause them to multiple sameness genres. Since one of the functions of motif study is to determine the literary genre of the texts, the present study tried to connect with the Aristotelian theory of genres has tried to take advantage of this potential talent and for the first time, by Inductive reasoning method and relying on the statistical community based on the study motives of three stories of Abu Tahir Tarsusi, To prove their literary genres belonging to the epic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله literary genres,study of motives,Epic,Abu Tahir Tarsusi,narratives.

نویسندگان مقاله میلاد جعفرپور | میلاد جعفرپور
FACULTY MEMBER OF HAKIM SABZEVARI UNIVERSITY
عضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری

عباس محمدیان | Abbas Mohammadian
Faculty Member of Hakim Sabzevari University
عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-21963-5&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات