این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۸
عنوان فارسی
تبیین دیدگاههای کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد مصرف لبنیات
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: مصرف لبنیات تحت تأثیر عوامل متعددی، از جمله دسترسی فیزیکی و اقتصادی و ترجیحات فرد قرار دارد. با توجه به اینکه شبکههای اجتماعی میتوانند منعکس کننده دیدگاههای کاربران آن باشند، این مطالعه با هدف تبیین دیدگاههای کاربران ایرانی اینستاگرام در مورد مصرف لبنیات انجام شد. مواد و روشها: داده های این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی جهت دار گردآوری شدند. جامعه مورد مطالعه شامل هشتگهایی بود که در راستای اهداف مطالعه با روش نمونه گیری هدفمند در اینستاگرام از ژانویه 2011 تا مارس 2021 گردآوری شدند. از نرم افزار MAXQDA برای کدگذاری و تحلیل محتوا استفاده شد. اعتبار دادهها با استفاده از معیارهای قابلیت اعتبار، انتقال، اعتماد و تأیید ارزیابی شد. یافتهها: در مجموع 782 پست با مشخصات ورود به مطالعه، گردآوری شدند. مهمترین مفاهیم شناسایی شده در پست های کاربران ایرانی اینستاگرام، عبارت بودند از: اثرات مثبت لبنیات در پیشگیری از بیماریها و ضرورت مصرف آنها، ایمنی و کیفیت لبنیات و تقلبات موجود در آنها، معایب مصرف لبنیات در ایجاد بیماریها و آسیب به محیط زیست و حیوانات و موانع مصرف لبنیات ازجمله گرانی و فقر مردم. برخی کاربران سعی در راهنمایی دیگران جهت مصرف لبنیات داشتند و به معرفی محصولات جدید صنعت لبنیات مانند لبنیات غنی شده یا پروبیوتیک پرداخته بودند. نتیجه گیری: با توجه به استفاده وسیع و روزافزون کاربران از شبکههای اجتماعی، تولید محتوای علمی توسط متخصصان و کارشناسان، میتواند راه حل پیشنهادی مطالعه حاضر به منظور ارتقاء آگاهی کاربران این شبکهها باشد. همچنین به دلیل اهمیت مصرف لبنیات، برگزاری برنامههای آموزشی متناسب با نیاز گروههای سنی در رسانههای کشور توصیه میشود. نتایج مطالعه حاضر میتواند در اتخاذ سیاست صحیح در مصرف لبنیات مورد استفاده سیاستگذاران قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لبنیات، اینستاگرام، کاربر، تحلیل محتوا، ایران
عنوان انگلیسی
Explaining Perspectives of Iranian Instagram Social Media Users about Dairy Product Consumption
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Dairy consumption is affected by several factors, including physical and economic accesses and individual preferences. Considering that social networks can reflect views of their users, this study was carried out to explain perspectives of Iranian Instagram social media users regarding dairy product consumption. Materials & Methods: Data were collected using directed qualitative content analysis approach. Studied areas included hashtags that were collected based on the objectives of the study with the purposeful sampling method on Instagram, January 2011 to March 2021. The MAXQDA software was used for content coding and analysis. Validity of data was assessed using criteria of validity, transferability, trust and confirmation. Results: A total of 782 posts with desired characteristics were collected. The most important themes identified in the posts of Iranian Instagram users included positive effects of dairy products in preventing diseases, necessity of consuming dairy products, safety and quality of dairy products, frauds in dairy products, disadvantages of consuming dairy products in causing diseases and harming the environment and animals and obstacles to dairy consumption such as high prices and poverty of the people. Some users tried to guide others to consume dairy products and introduced new products of dairy industries such as enriched dairy products and probiotics. Conclusion: Considering broadly increasing use of social networks, production of scientifically sound contents by experts can be the major suggestion of the present study to improve awareness of the users of these networks. Due to the importance of dairy consumption, it is recommended to set educational programs according to the needs of different age groups in the country's media. Results of the present study can be used by the policymakers in adopting right policies on dairy consumption.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dairy consumption, Instagram, Users, Content analysis, Iran
نویسندگان مقاله
علیرضا اثباتی | AR Esbati
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی
آرزو رضازاده سرابی | Arezoo Rezazadeh
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی
نسرین امیدوار | N Omidvar
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی
حسن عینی زیناب | H Eini Zeinab
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی
آرزو حقیقیان رودسری | A Haghigian-Roudsari
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی
روشنک روستایی | R Roustaee
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4326-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تغذیه
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات