این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۳۷۹-۳۹۲

عنوان فارسی پیش‌بینی پذیرش واکسن کرونا بر اساس اضطراب کرونا، خوش‌بینی و نشخوار فکری در دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: برنامه واکسیناسیون همگانی یکی از شیوه­ای کنترل بیماری کووید-19 است. موفقیت‌آمیز بودن واکسیناسیون، نیازمند پذیرش واکسن‌ کرونا توسط جامعه است. هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی پذیرش واکسن کرونا بر اساس اضطراب‌ کرونا، خوش­بینی و نشخوار فکری در دانشجویان بود. روش­ کار: پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه­ دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد تهران در سال 1401-1400 بود که تعداد 509 نفر از آن­ها، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه­ها‌ی پذیرش واکسن ‌کرونا (KAPC)، اضطراب‌کرونا ویروس (CDAS)، جهت­گیری زندگی (LOT) و نشخوار فکری (RRS)، پاسخ دادند. داده‌ها نیز بوسیله­ ی آزمون­های همبستگی پیرسون، همبستگی سهمی و رگرسیون استاندارد تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که متغیرهای اضطراب‌کرونا (مولفه­های اضطراب روانی و جسمانی)، خوش­بینی (مولفه­های انتظار پیامد مثبت و امید به آینده) و اعتماد به ایمنی واکسن، پذیرش واکسن کرونا را به طور مثبت پیش‌بینی کردند. همچنین متغیر نشخوار فکری (دو مولفه نشانه­های افسردگی و در فکر فرورفتن) پذیرش واکسن کرونا را به طور منفی پیش‌بینی کرد. ولی مولفه تأملِ نشخوار فکری، سن و جنسیت، پذیرش واکسن‌کرونا را به طور معناداری پیش‌بینی نکردند. نتیجه‌گیری: برای افزایش میزان پذیرش واکسن کرونا، توجه به نقش پیش‌بینی­کننده‌ی عوامل روان­شناختی مانند اضطراب‌کرونا، خوش­بینی، اعتماد و نشخوار فکری می‌تواند کمک کننده باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب‌ کرونا، واکسن ‌کرونا، خوش‌بینی، نشخوار فکری

عنوان انگلیسی Predicting Corona Vaccine Acceptance Based on Corona Anxiety, Optimism and Rumination in Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Public vaccination programs are a way to control the Covid-19 disease. The success of a vaccination program requires the acceptance of the Corona vaccine by the society. The aim of the present study was to predict the acceptance of the Corona vaccine by medical students based on their anxiety, optimism and rumination. Methods and Materials: This was a descriptive and correlational research. The study population consisted of all the medical students of Azad University, Tehran, Iran during the academic year 2021-2022, from among whom a sample of 509 was selected by the available sampling method. Data were collected using the Acceptance of the Corona Vaccine (KAPC), Anxiety of the Corona Virus (CDAS), Life Orientation (LOT) and Ruminative Responses Scale (RRS) questionnaires. The data were analyzed using the Pearson correlation, partial correlation and standard regression tests. Results: Data analysis showed that several variables including corona anxiety (with components of mental and physical anxiety), optimism (with components of expectation of a positive outcome and hope for the future) and confidence in the safety of vaccine could positively predict the acceptance of the Corona vaccine. Rumination (with two components of depression symptoms and brooding) negatively predicted the acceptance of corona vaccine. Finally, the reflecting component, age and gender could not significantly predict the acceptance of the Corona vaccine. Conclusion: To increase the acceptance rate of corona vaccine, paying attention to the roles of psychological factors such as corona anxiety, optimism, trust, and rumination can be helpful.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Corona Anxiety, Corona Vaccine, Optimism, Rumination thinking

نویسندگان مقاله شایسته وحدانی | Shayesteh Vahdani
1- M.A. Student, School of Medicine, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، واحد پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مهدی رضایی | Mehdi Rezaei
2- Ph.D. Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

منصور علی مهدی | Mansoor Alimahdi
3- Ph.D. Assistant Professor, Department of Psychology, School of Medicine, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، واحد پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمد مهدی شریعت باقری | Mohammad Mahdi Shariat Bagheri
Ph.D. Assistant Professor, Department of Clinical-Educational Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی بالینی-تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-209&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات